Magasinet for fagorganiserte
02.09.2023
På slutten av 1800og begynnelsen av 1900-tallet hadde det mange steder i Norge vært mislykkede forsøk på å etablere rutebiltransport, men siden 1908 har det vært bilrute mellom Molde og Batnfjordsøra.
Johan Aarøe, som startet opp i mai for 115 år siden, kjørte imidlertid ingen buss over Furset-fjellet mellom Molde og havna innerst i Batnfjorden. Det var snakk om en åpen bil med kalesje som hadde plass til fem passasjerer, og Aarøe hadde fått løyve til å kjøre rutebiltransport av post og passasjerer den 20. november året før.
VIA TRONDHEIM
Spesielt viktig var ruta før 1924 da Rauma-banen ble åpnet, skriver historiker Gaute Losnegård i boka «Norsk Rutebilhistorie». Årsaken var at hovedsambandet mellom Møre og Romsdal og Østlandet gikk via Trondheim siden det gikk tog til hovedstaden derfra. Til Trondheim reiste man med dampbåter. Imidlertid ønsket man
Les opprinnelig artikkelVIA TRONDHEIM
Spesielt viktig var ruta før 1924 da Rauma-banen ble åpnet, skriver historiker Gaute Losnegård i boka «Norsk Rutebilhistorie». Årsaken var at hovedsambandet mellom Møre og Romsdal og Østlandet gikk via Trondheim siden det gikk tog til hovedstaden derfra. Til Trondheim reiste man med dampbåter. Imidlertid ønsket man