Bedre Skole
27.05.2022
av hallvard håstein rådgiver i pedagogiske fag Kirsten Hyldegaard har forfattet boka
Negativ pædagogik. Tittelen er uvanlig, innholdet likeså. Boka handler verken om negative forhold i skolen eller at pedagogikk i seg selv er negativt. Teksten handler mer om grensene for hva pedagoger kan forventes å få til i møter med unge mennesker.
Boka har tre deler. Den første delen er en innledning på 16 sider. Her presenterer forfatteren intensjonen med boka. Hun erklærer tidlig at denne boka ikke er løsningsorientert! Den er derimot skrevet for å tydeliggjøre og begrunne pedagogikkens begrensning som vitenskap. Etter Hyldegaards oppfatning er det umulig å gjøre pedagogikk til en vitenskap om måloppnåelse. Dette står i kontrast til det meste annen pedagogisk litteratur, som vanligvis dreier seg om ideelle mål og hvordan en kan gå fram for å nå dem.
Gjennom den neste delen, kapittel 1-5
Gå til medietBoka har tre deler. Den første delen er en innledning på 16 sider. Her presenterer forfatteren intensjonen med boka. Hun erklærer tidlig at denne boka ikke er løsningsorientert! Den er derimot skrevet for å tydeliggjøre og begrunne pedagogikkens begrensning som vitenskap. Etter Hyldegaards oppfatning er det umulig å gjøre pedagogikk til en vitenskap om måloppnåelse. Dette står i kontrast til det meste annen pedagogisk litteratur, som vanligvis dreier seg om ideelle mål og hvordan en kan gå fram for å nå dem.
Gjennom den neste delen, kapittel 1-5