Universitetsavisa
13.05.2016
Jeg er redd det finnes strukturelle elementer i høyere utdanning som gir næring til skråsikkerhet og arroganse", skriver gjesteskribenten, som minner seg selv om at de mest kunnskapsrike oftest er de mest ydmyke.
På mange vis er universitet en øvelse i å briljere. Det går sport i avansert fagterminologi og innfløkte spørsmål. Stadig tykkere bøker og fyldigere begrepsapparat. Samtidig lærer vi lite om å evaluere våre feilsteg, korrigere blundere og ta i mot korrigerende tilbakemeldinger. Hva skjer når de stappfulle, feilfrie hodene våre skal tilbakeføres til samfunnet - blir vi arrogante akademikere eller kan vi spre undring og nysgjerrighet?
Les merJeg er redd det finnes strukturelle elementer i høyere utdanning som gir næring til skråsikkerhet og arroganse, mer enn det stimulerer til nyanser og ydmykhet. Studentene uteksamineres med finkvesset argumentasjonsteknikk og lange referanselister