AddToAny

MINNENE SITTER I LANDSKAPET

Hva kan egentlig minnestedet ved Utøya tilføre et allerede symbolmettet landskap? Et landskap der hendelsene ikke lenger lar seg viske vekk fra stedene der de utspilte seg - bortsett fra med aktiv hjelp fra glemsel og likegyldighet?
22. juli 2011 begynte nok for de fleste som en helt vanlig dag. Selv vurderte jeg å ta en tur innom en fotobutikk i nærheten av Youngstorvet. Men arbeidsdagen gikk og timene strakk ikke til. Det fikk bli en annen gang.
Da vi sto opp dagen etter, ble vi introdusert for steder som Kafébygget, Teltplassen, Kjærlighetsstien, Bolsjevika, Stoltenberget, Pumpehuset, Utvika camping, Vanførehjemmet og Storøya bru. I løpet av få timer ble alle disse stedene knyttet til en ugjerning som den dag i dag ikke lar seg forklare eller forstå. Samtidig tok stedene form som materielle holdepunkter i det kollektive minnet. Handlinger, tanker og områder ble samlet i et helt nytt landskap.
Natten mellom 22. og 23. juli 2011 var dette landskapet ennå i emning. Regjeringskvartalet lå utbombet, det ble meldt om skyting på Utøya, rikskringkasterens helikopter sirklet over åstedet, politiet lette etter brukbare båter, naboer på Utøystranda rykket ut for å redde ungdommer på flukt.
Alle disse hendelsene foregikk samtidig. Hvert enkelt menneske tok del i hendelsene på hvert sitt sted; Noen satt foran fjernsynet på Hamarøy eller Ås, noen svømte i Holsfjorden, én skjøt målrettet på sine medmennesker, noen lette etter en gummibåt ved et oppmøtested, noen sikret en ruin i regjeringskvartalet... Tidligere hadde ingen av disse stedene hatt noe som helst med hverandre å gjøre. Men akkurat i disse timene ble den enkeltes handlinger dratt inn i et felles hendelsesforløp som tilfeldig, motvillig og uomgjengelig brakte hver og en av dem, og stedene de fant sted på, sammen i et felles og delt landskap. I ettertid har store deler av den offentlige samtalen foregått med dette landskapet som omdreiningspunkt.

Minnestedet. 18. juni 2022 åpnet det offisielle minnestedet på Utøykaia etter en lang og delvis konfliktfylt tilblivelseshistorie. En vakker kveld i overgangen mellom sommer og høst møter jeg Beate Hølmebakk og Per Tamsen her. De har i fire år jobbet med minnestedet. Oppdraget ble tildelt gjennom blant annet oppdragsbeskrivelse og intervju. Noen skisser eller utkast til selve minnesmerket forelå ikke før det var gått ett år. Da hadde man gjennomført en omfattende medvirkningsprosess med mange forskjellige grupper av pårørende. Dessuten bidro statens kunstorgan, KORO, med faglige råd. Utformingen av stedet skulle dermed både ta hensyn til de pårørendes personlige minner og de mer allmennmenneskelige og eksistensielle trekkene ved tragedien.
Først som et resultat av denne ett år lange prosessen ble det i juni 2019 lagt frem et skisseprosjekt som i store trekk tilsvarer det ferdige minnestedet. «Det skulle være et minnested og ikke bare et minnesmerke», understreker Beate Hølmebakk. Materialbruk og sammenhengen med omgivelsene var vesentlige. «Se der», sier Per Tamsen, og peker opp mot stuprekken på Krokskogen og bort på bronsesøylene. Kveldssolen står rett inn fra vest og gir et blankt gjenskinn i så vel berget som metallet. «Det var viktig for oss å legge minnestedet helt nede ved stranden. Her ble ofrene tatt imot og tatt vare på. Det var her hendelsene fant sted, og det var herfra bildene av ofrene ble formidlet til oss, forklarer arkitektene.»
På 75 av de 77 bronsesøylene i strandkanten er det felt inn navn og alder på ofrene. Tekst og tall står på høyde med 10-årsflommen i Tyrifjorden. De første åtte søylene bærer navnet til ofrene i regjeringskvartalet. De resterende navngir de drepte på Utøya. De er nevnt i alfabetisk rekkefølge. Søylene med navn på ofrene fra regjeringskvartalet begynner ved parkeri
Gå til mediet

Flere saker fra Arkitektur N

At den svenske boken Jane Jacobs idéer om människor, städer och ekonomier
Arkitektur N 28.10.2022
Charlottenlund gravlund ble innviet i 2020. Et ni hektar stort område hadde da blitt forvandlet fra jordbruksland til en helt ny og livssynsnøytral gravplass, ca.
Arkitektur N 28.10.2022
Torsteinsen design har gjennom flere år skapt liturgisk inventar som tar troen inn i vår tid.
Arkitektur N 28.10.2022
På landets største gravlund har alle Gravferdsetatens arbeidsoppgaver blitt en øvelse i biologisk mangfold og grønn omstilling.
Arkitektur N 28.10.2022
Hyggelige omgivelser scorer høyt når vi skal spise lunsj, viser en ny undersøkelse. Dette tok AJ Produkter konsekvensen av da de skulle innrede sin nye kantine. Den er blitt riktig pen og innbydende, og svært så representativ.
Arkitektur N 28.10.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt