Fortetting og utvikling rundt kollektivknutepunkt er et viktig ledd i strategiene for å redusere bilavhengighet, biltrafikkmengder og negative effekter av biltrafikk, skriver artikkelforfatteren. Foto: Samferdsel. I ulike nasjonale dokumenter - som Nasjonal transportplan (Samferdselsdepartementet 2012-2013), Stortingsmeldingen om norsk klimapolitikk (Miljøverndepartementet 2011-2012) og Stortingsmeldingen om ny utslippsforpliktelse for 2030 (Klima- og miljødepartementet 2014-2015) - settes det klare mål knyttet til reduksjon av globale og lokale miljøbelastninger fra transportsektoren.
Fortetting og utvikling rundt kollektivknutepunkt er et viktig ledd i strategiene for å redusere bilavhengighet, biltrafikkmengder og negative effekter av biltrafikk (kø, lokal forurensing, støy, trafikkulykker, klimagassutslipp, mv.).
ROM Eiendom AS [1] besitter viktige areal i et slikt perspektiv, ettersom de eier, forvalter og utvikler stasjonsnære og sentrale eiendommer over store dele