Dagligvarehandelen
23.04.2024
For å stoppe emv-veksten må leverandørene forsterke opplevde forskjeller i kvalitet mellom merkevarene og emv, mener professor Magne Supphellen ved NHH.
-Dagligvarekjedene har mye å gå på når det gjelder multisensorisk stimulering i butikkene, sier Magne Supphellen til Dagligvarehandelen.
Det er ikke bare visuelle stimuli som får kundene til å legge mer i handlevognen. Musikk og duft påvirker også kjøpelysten.
- Den sterkeste sansen er luktesansen. Kjedene er for bundet til det visuelle, synes Supphellen.
Tre nivåer
- Emv eksisterer ikke som et begrep hos forbrukerne, understreker Magne Supphellen.
Det eksisterer heller ikke som et navn på en egen kategori på linje med frukt og grønt, kjøtt eller fisk.
Utviklingen av kjedenes egne merkevarer har vært en lang prosess som har gitt forbrukerne tre kvalitetsnivåer: ekstra billig, vanlig og premium eller høykvalite
Gå til medietDet er ikke bare visuelle stimuli som får kundene til å legge mer i handlevognen. Musikk og duft påvirker også kjøpelysten.
- Den sterkeste sansen er luktesansen. Kjedene er for bundet til det visuelle, synes Supphellen.
Tre nivåer
- Emv eksisterer ikke som et begrep hos forbrukerne, understreker Magne Supphellen.
Det eksisterer heller ikke som et navn på en egen kategori på linje med frukt og grønt, kjøtt eller fisk.
Utviklingen av kjedenes egne merkevarer har vært en lang prosess som har gitt forbrukerne tre kvalitetsnivåer: ekstra billig, vanlig og premium eller høykvalite