Friluftsorganisasjoner har sendt ut oppfordring til alle landets kommuner om å gjøre alt i sin makt for å strengt regulere eller aller helst forby vannscooter. Med en sterk hentydning til at kommunene nå kan gjøre stort sett hva de vil for å forby vannscooter, dette med forankring i en rekke lover. Blant annet i hovedsak Motorferdsel loven, Den sentrale fartsforskriften og Havne og farvannsloven. I tillegg finnes det også andre lover kommunene kan benytte for å regulere sine farvann for eksempel ut fra miljø hensyn. I tillegg finnes det også andre lover kommunene kan benytte for å regulere sine farvann for eksempel ut fra miljø hensyn. Men at det med ett pennestrøk kan innføres forbud eller regulering slik Norsk Friluftsliv hevder stemmer ikke.
Ikke over natten
Klima og Miljødepartementet skrev i sitt høringsbrev 23 desember at kommunene i alle år tidligere også har kunnet bruke de samme lovene til å regulere fritidsbåter, herunder vannscooter. Opphevingen av VSF (Vannscooterforskriften fra 2013) skjedde ikke 1. mai som var antydet i høringen, men 18 dager senere. Noen meget få av landets 426 kommuner har uttrykt en stor misnøye over at VSF ble opphevet over natten slik de ser det. Akkurat den påstanden er nok en sterk overdrivelse, som ikke har rot i virkeligheten. Å ikke ta de nødvendige grep de kunne tatt for mange år siden for å regulere kommunale farvann, eller etter å ha fått sign