SKOG
31.08.2022
Han er ikke fylt førti, men har allerede kraftig livserfaring. Tømmerbilen blir kalt «Den gule gru» på Facebook. Det er en hedersbenevnelse. Kom, bli med Magnus på lastebiltur. - Men ta av deg på beina.
Den 24 meter lange gule tømmerbilen lyser opp langs veien selv om sola får brøytekantene til å funkle som millioner av stjerner. I snart 16 år har Magnus Røstad Roheim kjørt store lastebiler. Med unntak av fire år som langtransportsjåfør, har det dreid seg om 60 tonns tømmerlass i indre Telemark. De siste ti årene hos Langkås Transport AS Den sindige tømmerkjøreren hilser vennlig på en bonde langs den svingete veien oppover Åmotsdal utenfor Seljord.
Det er en ganske alminnelig arbeidsdag, og det er Magnus glad for. Alle dagene som det ikke skjer noe spesielt annet enn at de 770 hestekreftene i verdens største serieproduserte lastebilmotor maler pent i den knallgule Scania R770 6x4 tømmerbilen som laster 60 tonn tømmer på syv aksler, er en glede. Tre aksler på bilen og fire på hengeren. Med 24 meters lengde er det ikke så mange hytteturister i elbiler eller andre veifarende som ypper seg på ham.
Ikke at det er nødvendig heller, for han har intet behov for å tøffe seg. Den slags er han ferdig med for lengst selv om han enda ikke har fylt førti.
KONTOR OG STUE
Det er dusinvis med flotte detaljer på den seks måneder gamle bilen. Antall lys har han gitt opp å telle. I skumringen skinner det som tusen digre sankt hansormer etter hverandre. Bilen leveres med fire kraftige tusenmetere som standard. Magnus bestilte åtte stykker til. Han smiler svakt uten å fjerne blikket fra veien.
- Jeg ser elgene godt der de står i skogkanten, sier han. Den kraftige elgfangeren i fronten er like ubrukt. Og når han dimmer ned, så blir det ganske mørkt før øynene raskt venner seg til den verden som du og jeg har på våre billys.
Her inne er det rødt dekorlys i taket og flere lyseffekter som diskret gjør førerhytta
Gå til medietDet er en ganske alminnelig arbeidsdag, og det er Magnus glad for. Alle dagene som det ikke skjer noe spesielt annet enn at de 770 hestekreftene i verdens største serieproduserte lastebilmotor maler pent i den knallgule Scania R770 6x4 tømmerbilen som laster 60 tonn tømmer på syv aksler, er en glede. Tre aksler på bilen og fire på hengeren. Med 24 meters lengde er det ikke så mange hytteturister i elbiler eller andre veifarende som ypper seg på ham.
Ikke at det er nødvendig heller, for han har intet behov for å tøffe seg. Den slags er han ferdig med for lengst selv om han enda ikke har fylt førti.
KONTOR OG STUE
Det er dusinvis med flotte detaljer på den seks måneder gamle bilen. Antall lys har han gitt opp å telle. I skumringen skinner det som tusen digre sankt hansormer etter hverandre. Bilen leveres med fire kraftige tusenmetere som standard. Magnus bestilte åtte stykker til. Han smiler svakt uten å fjerne blikket fra veien.
- Jeg ser elgene godt der de står i skogkanten, sier han. Den kraftige elgfangeren i fronten er like ubrukt. Og når han dimmer ned, så blir det ganske mørkt før øynene raskt venner seg til den verden som du og jeg har på våre billys.
Her inne er det rødt dekorlys i taket og flere lyseffekter som diskret gjør førerhytta