NJF-magasinet
12.10.2022
Støre-regjeringa har for kort frist på seg til å gjennomføre jernbanepolitikken, sier statssekretær Johan Vasara (Ap). Først må direktetildelinga skje.
Hva skjer hvis ikke statseide Vy, Flytoget eller selskapene begge får tildelt jernbanen på Østlandet før 25. desember 2023?
Da må togstrekningene ut på anbud, ifølge Samferdselsdepartementet.
Det er EUs jernbanepolitikk og Solberg-regjeringas jernbanereform som skaper hodebry for regjeringa. Fristen er kort, og konsekvensene er store.
- Vi ser logikken i å tegne opp kartet før man begir seg ut på vandring. En grunn til at vi ikke kan gjøre det i den rekkefølgen nå, er tidsfristen første juledag 2023.
Det sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Johan Vasara (Ap), til FriFagbevegelse etter et debattmøte om oppdelinga av jernbanen på Østlandet.
Regjeringa har fått mye kritikk for at Jernbanedirektoratet skal dele jernbanen på Østlandet i to, før de skal utrede om Flytoget og Vy bør slås sammen.
Fle
Les opprinnelig artikkelDa må togstrekningene ut på anbud, ifølge Samferdselsdepartementet.
Det er EUs jernbanepolitikk og Solberg-regjeringas jernbanereform som skaper hodebry for regjeringa. Fristen er kort, og konsekvensene er store.
- Vi ser logikken i å tegne opp kartet før man begir seg ut på vandring. En grunn til at vi ikke kan gjøre det i den rekkefølgen nå, er tidsfristen første juledag 2023.
Det sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Johan Vasara (Ap), til FriFagbevegelse etter et debattmøte om oppdelinga av jernbanen på Østlandet.
Regjeringa har fått mye kritikk for at Jernbanedirektoratet skal dele jernbanen på Østlandet i to, før de skal utrede om Flytoget og Vy bør slås sammen.
Fle