Bedre Skole
18.03.2022
Små elever som kanskje ikke kan alle bokstavene, får hjelp av tastatur, talesyntese og en støttende lærer. Slik får de en mulighet til å utfolde seg kreativt med skrift.
Denne artikkelen handler om begynneropplæring. Vi skal se på hvordan de fire m-ene mening, mestring, mottaker og motivasjon henger sammen, og hvordan digitale hjelpemidler kan hjelpe oss å nå målene våre. Til slutt eksemplifiseres dette med sykehusleken ? et vel gjennomprøvd skriveopplegg det er lett å lykkes med som lærer, og som gir stort utbytte for dine elever.
Utgangspunktet
Alle elever er forskjellige. De har ulik bakgrunn, ulike forutsetninger, erfaringer og behov. Ryggsekken kan være både lett og tung - på både positive og negative måter. I mange tilfeller vet vi lite eller ingenting om hva ryggsekken
egentlig inneholder.
Likevel - i skolen har vi hatt en tendens til å tro at vi kan få alle elevene inn i den samme forma - alle skal ofte lære det samme, på samme måte, på samme tid, med like virkemidler. Det sier seg selv at det er umulig å lykkes i å nå alle med dette som utgangspunkt, og vi må derfor finne andre måter å undervise på. Elevene skal få lov til å være seg selv, produsere ut fra egne forutsetninger og bruke egne evner på sin egen måte. Ved å bruke lek, rollelek og rammelek som inngangsport til det å lære seg å skrive og lese tar man hensyn til at elevene lærer i ulikt tempo.
Det viktigste er at gjennom å organisere begynneropplæringa på denne måten, får elevene tro på at de kan skape noe helt selv og på sitt nivå! Da må vi kvitte oss med mange av våre forestillinger om hvordan en elev skal være - at eleven absolutt skal gjøre et visst antall oppgaver og bli ferdig med oppgavearkene. Mestring hos en 5?6-åring kan ikke måles i antall poeng eller antall oppgaver gjort - men det kan måles i motivasjon og skaperglede. Så hvordan skaper vi motivasjon for skriving? Det handler om å gjøre skrivinga meningsfull.
Meningsfull skriving - hva er det?
Det er helt avgjørende at skrivingen har en mening eller betydning for den som skriver (Traavik, 2013). Elever helt nede i 6?7-årsalderen må også føle at det de skriver, betyr noe! Det er noen elementer som bør ivaretas dersom skrivingen skal være meningsfull for eleven:
Felles referanse: Skrivinga må ha et godt utgangspunkt!
Elevene trenger noe spennende og interessant for å komme i gang. Gjerne en felles opplevelse, som en tur, bok, dramatisering eller film.
Mestring: Det blir ikke skriving uten mestring! Vi må finne elevens utviklingssone, og læreren må tilpasse veiledningen til hver enkelt. Spriket i ferdighet og interesse er ofte veldig stort i denne alderen og krever derfor tett oppfølging fra lærer.
Lek: Visk ut skillet mellom lek og læring! Rammelek er en type skrivelek der leken gir næring til skriving. Se eksemplet om sykehuslek senere i artikkelen.
Mottaker: Eleven skal skrive til noen! Det kan være reelt eller fiktivt - til et romvesen, til en pasient, til bestemor eller til politiet.
Variasjon: Elever er ulike og lærer på ulike måter.
Derfor bør lærerne variere skriveundervisningen mest mulig. Derfor må opplegget ha et stort spekter av muligheter.
Nyttig: Skrivingen skal utgjøre en forskjell for eleven, og den inngår i
Gå til medietUtgangspunktet
Alle elever er forskjellige. De har ulik bakgrunn, ulike forutsetninger, erfaringer og behov. Ryggsekken kan være både lett og tung - på både positive og negative måter. I mange tilfeller vet vi lite eller ingenting om hva ryggsekken
egentlig inneholder.
Likevel - i skolen har vi hatt en tendens til å tro at vi kan få alle elevene inn i den samme forma - alle skal ofte lære det samme, på samme måte, på samme tid, med like virkemidler. Det sier seg selv at det er umulig å lykkes i å nå alle med dette som utgangspunkt, og vi må derfor finne andre måter å undervise på. Elevene skal få lov til å være seg selv, produsere ut fra egne forutsetninger og bruke egne evner på sin egen måte. Ved å bruke lek, rollelek og rammelek som inngangsport til det å lære seg å skrive og lese tar man hensyn til at elevene lærer i ulikt tempo.
Det viktigste er at gjennom å organisere begynneropplæringa på denne måten, får elevene tro på at de kan skape noe helt selv og på sitt nivå! Da må vi kvitte oss med mange av våre forestillinger om hvordan en elev skal være - at eleven absolutt skal gjøre et visst antall oppgaver og bli ferdig med oppgavearkene. Mestring hos en 5?6-åring kan ikke måles i antall poeng eller antall oppgaver gjort - men det kan måles i motivasjon og skaperglede. Så hvordan skaper vi motivasjon for skriving? Det handler om å gjøre skrivinga meningsfull.
Meningsfull skriving - hva er det?
Det er helt avgjørende at skrivingen har en mening eller betydning for den som skriver (Traavik, 2013). Elever helt nede i 6?7-årsalderen må også føle at det de skriver, betyr noe! Det er noen elementer som bør ivaretas dersom skrivingen skal være meningsfull for eleven:
Felles referanse: Skrivinga må ha et godt utgangspunkt!
Elevene trenger noe spennende og interessant for å komme i gang. Gjerne en felles opplevelse, som en tur, bok, dramatisering eller film.
Mestring: Det blir ikke skriving uten mestring! Vi må finne elevens utviklingssone, og læreren må tilpasse veiledningen til hver enkelt. Spriket i ferdighet og interesse er ofte veldig stort i denne alderen og krever derfor tett oppfølging fra lærer.
Lek: Visk ut skillet mellom lek og læring! Rammelek er en type skrivelek der leken gir næring til skriving. Se eksemplet om sykehuslek senere i artikkelen.
Mottaker: Eleven skal skrive til noen! Det kan være reelt eller fiktivt - til et romvesen, til en pasient, til bestemor eller til politiet.
Variasjon: Elever er ulike og lærer på ulike måter.
Derfor bør lærerne variere skriveundervisningen mest mulig. Derfor må opplegget ha et stort spekter av muligheter.
Nyttig: Skrivingen skal utgjøre en forskjell for eleven, og den inngår i