AddToAny

Lekemiljøet betyr mye for barnas lek

Det er stor forskjell på hvor mye barna leker i barnehagen, viser studie. Det er mulig å gjøre noe med.
Det var store individuelle forskjeller blant barn når det gjaldt hvor mye de lekte i frileken. Noen barn lekte nesten hele tiden, mens andre barn gikk mye rundt uten å ha noen å leke med, sier førsteamanuensis Ole Johan Sando ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Han er en av forskerne bak studien EnCompetence og har undersøkt hvilken betydning det fysiske miljøet inne og ute i barnehagen har for barn.

DÅRLIG TILGANG TIL MATERIALER
Forskerne har undersøkt lekemiljøet blant 80 barn i 8 norske barnehager, både barnehager med stor naturtomt og barnehager midt i byen. Forskerne undersøkte barnas lek, trivsel, involvering og fysiske aktivitet. Sando ble overrasket over hvor stor forskjell det var mellom barn i hvor mye de lekte. En del barn gikk over halvparten av tiden rundt uten å ha noe å gjøre, fordi de ikke klarte å komme inn i leken eller ble avvist. I mange av barnehagene i studien hadde barna liten tilgang til materialer uten å måtte spørre voksne.
- Jeg trodde sykler bidro til fysisk aktivitet, men ble overrasket over at så mange barn satt i ro på syklene, og at mange barn var lite aktive i utetiden, sier Sando. Barna som var lite aktive inne, var også lite aktive ute.
- Studien viser at et mangfold av materialer er viktig for å stimulere til lek både inne og ute, sier Sando. Det gjelder både leker som biler, spader, bøtter og sykler med definert bruk og udefinerte materialer som stoffer, planker, pinner og stubber.

LITE FYSISK LEK INNE
- Det er lite fysisk lek inne og lite rollelek ute i barnehagen, sier professor Ellen Beate Hansen Sand
Gå til mediet

Flere saker fra Første steg

Å gå seg bort i skogen kan lære barna krisehåndtering, sier barnehagelærer Ive Tandberg. Hun mener naturen er den beste arenaen for livsmestring.
Første steg 08.03.2024
Tyskland har økt antall menn i barnehagen betraktelig, mens Norge står på stedet hvil.
Første steg 08.03.2024
1 SVERIGE Kravstore foreldre
Første steg 08.03.2024
- Å elske barn akkurat slik de er, er noe av det barnehagelærerne kan lære av bøkene om Emil fra Lønneberget, sier Astrid Lindgrens barnebarn Olle Nyman.
Første steg 08.03.2024
Vi kan ikkje slutte å fortelje om konsekvensane av låg bemanning sjølv om vi ønskjer å skape eit positivt omdømme av barnehagen.
Første steg 08.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt