Første steg
26.05.2023
Det er stor forskjell på hvor mye barna leker i barnehagen, viser studie. Det er mulig å gjøre noe med.
Det var store individuelle forskjeller blant barn når det gjaldt hvor mye de lekte i frileken. Noen barn lekte nesten hele tiden, mens andre barn gikk mye rundt uten å ha noen å leke med, sier førsteamanuensis Ole Johan Sando ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Han er en av forskerne bak studien EnCompetence og har undersøkt hvilken betydning det fysiske miljøet inne og ute i barnehagen har for barn.
DÅRLIG TILGANG TIL MATERIALER
Forskerne har undersøkt lekemiljøet blant 80 barn i 8 norske barnehager, både barnehager med stor naturtomt og barnehager midt i byen. Forskerne undersøkte barnas lek, trivsel, involvering og fysiske aktivitet. Sando ble overrasket over hvor stor forskjell det var mellom barn i hvor mye de lekte. En del barn gikk over halvparten av tiden rundt uten å ha noe å gjøre, fordi de ikke klarte å komme inn i leken eller ble avvist. I mange av barnehagene i studien hadde barna liten tilgang til materialer uten å måtte spørre voksne.
- Jeg trodde sykler bidro til fysisk aktivitet, men ble overrasket over at så mange barn satt i ro på syklene, og at mange barn var lite aktive i utetiden, sier Sando. Barna som var lite aktive inne, var også lite aktive ute.
- Studien viser at et mangfold av materialer er viktig for å stimulere til lek både inne og ute, sier Sando. Det gjelder både leker som biler, spader, bøtter og sykler med definert bruk og udefinerte materialer som stoffer, planker, pinner og stubber.
LITE FYSISK LEK INNE
- Det er lite fysisk lek inne og lite rollelek ute i barnehagen, sier professor Ellen Beate Hansen Sand
Gå til medietDÅRLIG TILGANG TIL MATERIALER
Forskerne har undersøkt lekemiljøet blant 80 barn i 8 norske barnehager, både barnehager med stor naturtomt og barnehager midt i byen. Forskerne undersøkte barnas lek, trivsel, involvering og fysiske aktivitet. Sando ble overrasket over hvor stor forskjell det var mellom barn i hvor mye de lekte. En del barn gikk over halvparten av tiden rundt uten å ha noe å gjøre, fordi de ikke klarte å komme inn i leken eller ble avvist. I mange av barnehagene i studien hadde barna liten tilgang til materialer uten å måtte spørre voksne.
- Jeg trodde sykler bidro til fysisk aktivitet, men ble overrasket over at så mange barn satt i ro på syklene, og at mange barn var lite aktive i utetiden, sier Sando. Barna som var lite aktive inne, var også lite aktive ute.
- Studien viser at et mangfold av materialer er viktig for å stimulere til lek både inne og ute, sier Sando. Det gjelder både leker som biler, spader, bøtter og sykler med definert bruk og udefinerte materialer som stoffer, planker, pinner og stubber.
LITE FYSISK LEK INNE
- Det er lite fysisk lek inne og lite rollelek ute i barnehagen, sier professor Ellen Beate Hansen Sand