Første steg
26.05.2023
Live (6) stammer. Med god hjelp av lekegrupper og ansatte som støtter henne, kan hun delta i leken med andre barn.
Live har språklydvansker i kombinasjon med stamming. Det betyr at det kan være krevende for Live å få ordet i større grupper i barnehagen - eller alene med barn dersom de ikke forstår hva hun sier, og mister tålmodigheten. Det er også vanskelig å oppfatte hva som blir sagt, når mange snakker samtidig.
- Live har svært utydelig tale. Det gjør at mange ikke forstår hva hun sier. Da er jeg i nærheten og bidrar til at leiken ikke stopper opp, sier ergoterapeut Caroline Holthe Aakre i Jarenga barnehage i Bærum. Hun følger Live tett i barnehagen.
BALANSE MELLOM LEK OG JOBB
Live (6) forteller at hun liker seg så godt i barnehagen at hun ikke har lyst til å begynne på skolen. Hun har ikke én bestevenn, men sier at hun er glad i - og leker med - mange av jentene og guttene i barnehagen. Det aller morsomste i barnehagen er det hun gjør sammen med ergoterapeut Caroline og spesialpedagog Henriette Johnsrud Wedén.
- Dagene til Live planlegges mer detaljert enn det du vanligvis ser i barnehagehverdagen, sier Wedén. I jobbøktene arbeider Live med materiell fra logoped Christine Fenne Nielsen i Bærum kommune, som sammen med Aakre har fokus på den språklige delen av Lives utfordringer. - Vi så at Lives utfordringer begrenset lekeferdighetene hennes etter hvert som barna ble eldre og leken utviklet seg til nivåer med et mer komplisert språk, sier Wedén og legger til at språket e
Gå til mediet- Live har svært utydelig tale. Det gjør at mange ikke forstår hva hun sier. Da er jeg i nærheten og bidrar til at leiken ikke stopper opp, sier ergoterapeut Caroline Holthe Aakre i Jarenga barnehage i Bærum. Hun følger Live tett i barnehagen.
BALANSE MELLOM LEK OG JOBB
Live (6) forteller at hun liker seg så godt i barnehagen at hun ikke har lyst til å begynne på skolen. Hun har ikke én bestevenn, men sier at hun er glad i - og leker med - mange av jentene og guttene i barnehagen. Det aller morsomste i barnehagen er det hun gjør sammen med ergoterapeut Caroline og spesialpedagog Henriette Johnsrud Wedén.
- Dagene til Live planlegges mer detaljert enn det du vanligvis ser i barnehagehverdagen, sier Wedén. I jobbøktene arbeider Live med materiell fra logoped Christine Fenne Nielsen i Bærum kommune, som sammen med Aakre har fokus på den språklige delen av Lives utfordringer. - Vi så at Lives utfordringer begrenset lekeferdighetene hennes etter hvert som barna ble eldre og leken utviklet seg til nivåer med et mer komplisert språk, sier Wedén og legger til at språket e