AddToAny

Læring i koronaens tid: Skole-Norge går online

Læring i koronaens tid: Skole-Norge går online
Vi snakker om hvordan hjelpegruppa for lærere ble til, hvordan 60 000 lærere og andre i utdanningssektoren ble medlemmer. Om hvordan man hjalp hverandre og fikk kartlagt utfordringer under korona-nedstengningen. Og hva som skjedde etterpå.
12. mars 2020 stengte skolene sine fysiske rom og skulle gå på nett over natten. Hva skjedde hos en liten gjeng på Facebook?

-Noen dager før skolene stengte, ble det opprettet en gruppe på Facebook som ble kalt «Koronadugnad for digitale lærere». Det var noen som pratet sammen i et kommentarfelt og tenkte at det kunne være en idé å starte en hjelpegruppe omkring bruk av digitale verktøy i skolen. Geir Sand Nilsen (EdTech-grunder) opprettet gruppa, som kort tid etter nedstengingen fikk 30 000 medlemmer. Nå er det ca. 60 000 medlemmer i hovedgruppa, og det ble ganske raskt opprettet undergrupper, fordi man så at aktiviteten i hovedgruppa ble så stor. Det finnes nå ti undergrupper: 1.-7. trinn, 8.-10. trinn, VGS studiespesialiserende, VGS yrkesfag, universitet og høyskole, sosial- og miljøarbeidere, spesialpedagogikk, voksenopplæring, og sistemann er «kohort-gruppa». Den handler om når man nå skal tilbake i klasserommene, og hvordan man forholder seg til det.
-Hvem er medlemmer av hovedgruppa og disse undergruppene?

-Storparten er lærere, men det er også en del foreldre, og det er skoleledere og skoleeiere i noen grad. Så er det forskere, slike som meg, og folk fra frivillige og kommersielle aktører og leverandører av læremidler. Vi bestemte oss veldig tidlig for at gruppa skulle være en kanal for informasjon til og kommunikasjon mellom lærerne. Det har vært to forskningsprosjekter som har fått lov til å sende ut spørsmålene sine til denne gruppa, og ikke journalister.

Vi har sørget for at alle som har læringsopplegg som de ønsker å dele, kan gjøre det utenfor gruppa. Dette delingsopplegget var opprinnelig et Googleregneark, hvor man la inn i forskjellige kategorier, gratis læringsressurser på nett. Og dette var alt fra oppgaver og læringsopplegg som lærere hadde laget selv, til bokforlag og liknende som var gratis og åpne på grunn av koronaen. Det var også stoff som kom fra ideelle organisasjoner, Redd Barna, Røde Kors og liknende. Så tidlig på sommeren var det en gjeng fra dem som drev gruppa, som etablerte et nettsted som het pålogga. Der har du inngang til alle disse undergruppene, og så har du lenker til gratis ressurser. Der er det nå masse ressurser som du kan søke i eller bla i, og man kan også tipse selv og få det lagt inn. Man kan sortere på fag, trinn og plattform.

-Litt tilbake til selve Facebookgruppa: Hva tror du er grunnen til at denne gruppa fungerte så bra som den gjorde, selv når den ble så stor?

-Aktiviteten var veldig høy, og vi bestemte tidlig å ta i bruk moderatorer. Marianne Haglia, som var med fra begynnelsen, fortalte at hun satt og modererte døgnet rundt den første tiden. Vi tror at moderasjonen bidro til at gruppa fungerte og fungerer så pass godt som den gjør. Vi ble etter hvert nærmere 50 moderatorer, fordelt på de forskjellige gruppene. Moderatorene har også jobbet sammen for å finne hvilke kriterier vi skal ha for at innlegg slipper gjennom. I tillegg til at moderatorene så til at innleggene som kom inn, var relevante og holdt en god tone, sørget vi for at det er en plass hvor de kan dele og lære av hverandre i kollegiale og trygge omgivelser.

-Innimellom har vi sittet og passet på opphetede diskusjoner, og det har det blitt fordi - logisk nok - har folk vært veldig stressa. Lærerne hadde, som alle mennesker på den tiden, et stort press på seg personlig med denne pandemien som de ikke visste noe om. I tillegg hadde mange av dem barn hjemme, og så skulle de undervise på nett, noen ganger uten at de visste helt hvordan. De brukte masse tid på å finne ut hva slags vilkår de hadde på skolen sin for å ha nettutdanning. Den første tiden hadde ikke skolene fått snudd seg rundt for å ha en kommunal policy eller beredskapsplan for undervisning på nett. For planene har variert. Noen hadde ukeplaner med innleveringer på LMS (Learning management system som Fronter, its og Canvas). Dette ble ganske asynkront, og mye har skjedd offline. I den andre enden finner vi skoler der de har hatt leksjoner i timevis, live på for eksempel Zoom eller Teams.

Lærerne måtte finne ut innledningsvis hva de var fortrolige med: hva som passet for elevene, hva som var forenelig med god pedagogikk, og deres egne preferanser og deres eget credo som pedagoger. I tillegg så vi at selv om mange lærere var gode digitalt, så var det også en god del som ikke var så trent i dette. Og for dem ble denne Facebook-gruppa veldig viktig. Vi så at mange av dem som meldte seg inn, ikke hadde vært Facebook-brukere i mer enn noen dager. De meldte seg inn i Facebook for å kunne bli med i denne gruppa og for å få hjelp med digital undervisning.

Det var utrolig morsomt å se det kollegafellesskapet som var der, og det var veldig lav terskel for å stille spørsmål. De stilte ikke bare nettpedagogiske spørsmål, men alt fra tekniske enkle spørsmål om hvordan du bruker forskjellige verktøy, til hva slags webkamera og mikrofoner som er bra. Dette er trivielle ting som er helt utenompedagogiske, men som var svært viktige, til råd om for eksempel hva du gjør hvis skolen din har satset på Teams
Gå til mediet

Flere saker fra Synkron

To av ti nordmenn lytter til podcast hver eneste dag*. Fagpodkaster om utdanning øker også sin lytterskare, selv om det kun er «Rekk opp hånda» podcasten til Marin Johansen som har nådd opp til en anseelig plass på podtoppen i Norge (plass 199*). Her kommer ti nye anbefalte podcaster om utdanning i mange former og fasonger.
Synkron 20.06.2021
Da er sommeren rett rundt hjørnet og vi ser tegn på en begynnende optimisme.
Synkron 20.06.2021
Synkron 20.06.2021
2020 ble koronaåret. Hele utdanningssektoren fra grunnskole til høyskole og universitet har gjort et formidabelt utviklingsarbeid for å kunne gi et alternativt digitalt undervisningstilbud.
Synkron 20.06.2021
Overlappende oppgaver og ansvarsområder, for mange direktorater og uklarheter er bakgrunnen for at regjeringen har besluttet at det skal etableres ett felles direktorat for høyere utdanning og kompetanse og ett tjenesteleveranseorgan: Direktorat for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir.
Synkron 20.06.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt