AddToAny

Lærere vil ha mer tid til undervisning

Lærere vil ha mer tid til undervisning
Se hvor mye tid ansatte ved universiteter og høyskoler bruker på undervisning, forskning og administrasjon.
2561 vitenskapelig ansatte ved høyskoler og universiteter har sagt hva de mener om sine studenter og vilkårene for å gi god undervisning. Tirsdag ble Underviserundersøkelsen fra det statlige organet NOKUT lagt frem.

Les mer om rapporten her: - Mange studenter åpner aldri læreboka

Ett av funnene er at de i snitt bruker over halvparten av sin arbeidstid på undervisningsoppgaver, under en tredjedel på forskning og utvikling og en femtedel på administrative oppgaver.

- Forskning blir salderingspost

Men de ansatte synes de får for liten tid til å forberede undervisning og å gi veiledning. Respondentene ble spurt om hvor tilfredse de var med faktorer som faktorer som lokaler, IKT-tjenester og utstyr. Minst fornøyde var de med tid til undervisning og veiledning.

Lærerne anser mangel på tidsressurs til undervisning som en av de største kvalitetsutfordringene, konstaterer rapporten.

- Det viser at de ansatte tar undervisningsoppdraget dypt alvorlig. Det avliver myten om at man lirer av seg en gammel forelesning og løper tilbake til kontoret for å forske, sier Forskerforbundets leder Petter Aaslestad.

Men de opplever også at tiden ikke strekker til.

- Du ser jo hvor presset man er mellom forskning og utdanning. Vi har mange undersøkelser som viser at forskning blir salderingspost, sier han.

Her ser du hvordan de ansatte har svart:

- Det er veldig positivt at det de ønsker seg aller mest, er tid til undervisning. Man har jo ofte forestillinger om at vitenskapelig ansatte bare vil forske og ikke undervise, men dette viser et stort engasjement for studenter og undervisning, sier NOKUT-direktør Terje Mørland til Forskerforum.

- Må jobbe på andre måter

Men han tror ikke løsningen er at underviserne får mer tid, men heller at de jobber på andre måter.

Ifølge undersøkelsen dominerer tradisjonelle lærersentrerte undervisningsformer, selv om underviserne selv mener at studentene lærer mest av å bli involvert i undervisningen.

- Man må tenke realistisk. Det enkelte fagmiljø og studieprogram må gå inn og diskutere hvordan de bruker tidsressursen. Det er åpenbart at mange føler at de er i skvis. Skal man gi et bedre tilbud til studentene, må man kanskje gjøre noe annerledes. Men det må ikke komme på toppen av det andre. Man må bli flinkere til å fjerne noe når man innfører noe, sier Mørland.

- Å møte uforberedte studenter kan være utrolig ubehagelig

I denne pilotundersøkelsen er det bare undervisere fra åtte utvalgte utdanningsfelt som er spurt. Det er betydelige variasjoner i hvor mye tid folk bruker på undervisning. På typiske profesjonsutdanninger som ingeniør- og grunnskoleutdanning, underviser folk betydelig mer enn på mer tradisjonelle universitetsfag. Ikke for noen av utdanningstypene oppgir ansatte at de bruker mest tid på forskning.

Høyskolelærerne bruker mest tid på undervisning. Professorer bruker 47 prosent av tiden på undervisning og 34 prosent på forskning. Som forventet er det forskerne, stipendiatene og postdoktorene som forsker mest.

De som underviser sosiologi- og lærerstudenter er minst fornøyde med tid til undervisning, mens de er mest fornøyde på samfunnsøkonomi.

Vitenskapelig ansatte underviser mer enn de forsker, ifølge ny undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Wikimedia Commons

Fra Underviserundersøkelsen 2016. Tallene er angitt i prosent.

Fra Underviserundersøkelsen 2016

Tidsbrukundersøkelsen 2016

Fra Tidsbrukundersøkelsen 2016

Gå til mediet

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt