Les mer om rapporten her: - Mange studenter åpner aldri læreboka
Ett av funnene er at de i snitt bruker over halvparten av sin arbeidstid på undervisningsoppgaver, under en tredjedel på forskning og utvikling og en femtedel på administrative oppgaver.
- Forskning blir salderingspost
Men de ansatte synes de får for liten tid til å forberede undervisning og å gi veiledning. Respondentene ble spurt om hvor tilfredse de var med faktorer som faktorer som lokaler, IKT-tjenester og utstyr. Minst fornøyde var de med tid til undervisning og veiledning.
Lærerne anser mangel på tidsressurs til undervisning som en av de største kvalitetsutfordringene, konstaterer rapporten.
- Det viser at de ansatte tar undervisningsoppdraget dypt alvorlig. Det avliver myten om at man lirer av seg en gammel forelesning og løper tilbake til kontoret for å forske, sier Forskerforbundets leder Petter Aaslestad.
Men de opplever også at tiden ikke strekker til.
- Du ser jo hvor presset man er mellom forskning og utdanning. Vi har mange undersøkelser som viser at forskning blir salderingspost, sier han.
Her ser du hvordan de ansatte har svart:
- Det er veldig positivt at det de ønsker seg aller mest, er tid til undervisning. Man har jo ofte forestillinger om at vitenskapelig ansatte bare vil forske og ikke undervise, men dette viser et stort engasjement for studenter og undervisning, sier NOKUT-direktør Terje Mørland til Forskerforum.
- Må jobbe på andre måter
Men han tror ikke løsningen er at underviserne får mer tid, men heller at de jobber på andre måter.
Ifølge undersøkelsen dominerer tradisjonelle lærersentrerte undervisningsformer, selv om underviserne selv mener at studentene lærer mest av å bli involvert i undervisningen.
- Man må tenke realistisk. Det enkelte fagmiljø og studieprogram må gå inn og diskutere hvordan de bruker tidsressursen. Det er åpenbart at mange føler at de er i skvis. Skal man gi et bedre tilbud til studentene, må man kanskje gjøre noe annerledes. Men det må ikke komme på toppen av det andre. Man må bli flinkere til å fjerne noe når man innfører noe, sier Mørland.
- Å møte uforberedte studenter kan være utrolig ubehagelig
I denne pilotundersøkelsen er det bare undervisere fra åtte utvalgte utdanningsfelt som er spurt. Det er betydelige variasjoner i hvor mye tid folk bruker på undervisning. På typiske profesjonsutdanninger som ingeniør- og grunnskoleutdanning, underviser folk betydelig mer enn på mer tradisjonelle universitetsfag. Ikke for noen av utdanningstypene oppgir ansatte at de bruker mest tid på forskning.
Høyskolelærerne bruker mest tid på undervisning. Professorer bruker 47 prosent av tiden på undervisning og 34 prosent på forskning. Som forventet er det forskerne, stipendiatene og postdoktorene som forsker mest.
De som underviser sosiologi- og lærerstudenter er minst fornøyde med tid til undervisning, mens de er mest fornøyde på samfunnsøkonomi.
Vitenskapelig ansatte underviser mer enn de forsker, ifølge ny undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Wikimedia Commons
Fra Underviserundersøkelsen 2016. Tallene er angitt i prosent.
Fra Underviserundersøkelsen 2016
Tidsbrukundersøkelsen 2016
Fra Tidsbrukundersøkelsen 2016