Første steg
26.05.2023
Barnehageansatte kan lære mye av barnas lek, men da må vi voksne bli med i leken på ekte.
Det er urolig på avdelingen da jeg kommer på jobb. Leker ligger strødd utover, og barna finner seg ikke til rette i leken, men surrer rundt som bier foran en bikube. Jeg har lyst å hysje, eller lage en lyd som gir meg oppmerksomheten lenge nok til å si pedagogiske setninger som «nå må vi huske innestemmen» og «vi går inne!», men av erfaring varierer det hvor godt det fungerer i en slik situasjon.
Jeg setter meg på gulvet, og straks kommer det to barn og setter seg ned ved siden av meg. Jeg synger: «Kom, så lager vi en sang, kom, så lager vi en sang, og den skal vi lage til Mari, for Mari hun er en koselig jente, og vi er så glade for å ha henne her.» Det blir straks rolig på avdelingen. Flere barn kommer bort og setter seg i nærheten av meg. De liker når jeg synger navnet deres. Øynene utstråler en blanding av glede, forventning og sjenerthet, men de ser også spente ut over å være i sentrum av oppmerksomheten, over å bli sett og hørt og være deltager i samspillet.
Et av barna reiser seg og begynner å bevege seg bort fra sangstunden. Jeg vil prøve å hente barnet inn igjen uten å si noe, så jeg synger «En elefant kom marsjerende bortover edderkoppens fine spinn ...». Med ett reiser et annet barn seg og går bak det første barnet. Det første barnet snur seg mot meg og smiler lurt, deretter marsjerer de bestemt gjennom rommet og forsvinner inn i neste rom. Samtidig er alle de andre med på å synge «En elefant kom marsjerende», og vi synger av full hals. En liten tanke streifer meg. Jeg lurer på om de to barna som forsvant, har funnet på noe annet, men med det samme kommer de marsjerende inn i rommet. De har bare vært på en litt lengre marsjtur, og nå er de tilbake og vil synge mer.
SAMSPILL GJENNOM MUSIKK
I artikkelen Whats with the K sier musikkpedagog Christopher Small at musicking er en viktig komponent i vår forståelse av oss selv og våre forhold til andre mennesker (Odendaal, Kankkunen, Nikkanen & Vakeva, 2014, s. 2). Small er musikkpedagog, komponist og musikkforsker fra New Zealand. Han er mest kjent for å være mannen bak begrepet musicking. Han ønsker med begrepet å endre vår vestlige kulturforståelse av musikk som et objekt - et substantiv - til heller å se musikk som en aktivitet - et verb. Jeg ser på musisk samspill som et viktig verktøy i barnehagen. Ved å ha musikksamling får jeg en bedre forst
Gå til medietJeg setter meg på gulvet, og straks kommer det to barn og setter seg ned ved siden av meg. Jeg synger: «Kom, så lager vi en sang, kom, så lager vi en sang, og den skal vi lage til Mari, for Mari hun er en koselig jente, og vi er så glade for å ha henne her.» Det blir straks rolig på avdelingen. Flere barn kommer bort og setter seg i nærheten av meg. De liker når jeg synger navnet deres. Øynene utstråler en blanding av glede, forventning og sjenerthet, men de ser også spente ut over å være i sentrum av oppmerksomheten, over å bli sett og hørt og være deltager i samspillet.
Et av barna reiser seg og begynner å bevege seg bort fra sangstunden. Jeg vil prøve å hente barnet inn igjen uten å si noe, så jeg synger «En elefant kom marsjerende bortover edderkoppens fine spinn ...». Med ett reiser et annet barn seg og går bak det første barnet. Det første barnet snur seg mot meg og smiler lurt, deretter marsjerer de bestemt gjennom rommet og forsvinner inn i neste rom. Samtidig er alle de andre med på å synge «En elefant kom marsjerende», og vi synger av full hals. En liten tanke streifer meg. Jeg lurer på om de to barna som forsvant, har funnet på noe annet, men med det samme kommer de marsjerende inn i rommet. De har bare vært på en litt lengre marsjtur, og nå er de tilbake og vil synge mer.
SAMSPILL GJENNOM MUSIKK
I artikkelen Whats with the K sier musikkpedagog Christopher Small at musicking er en viktig komponent i vår forståelse av oss selv og våre forhold til andre mennesker (Odendaal, Kankkunen, Nikkanen & Vakeva, 2014, s. 2). Small er musikkpedagog, komponist og musikkforsker fra New Zealand. Han er mest kjent for å være mannen bak begrepet musicking. Han ønsker med begrepet å endre vår vestlige kulturforståelse av musikk som et objekt - et substantiv - til heller å se musikk som en aktivitet - et verb. Jeg ser på musisk samspill som et viktig verktøy i barnehagen. Ved å ha musikksamling får jeg en bedre forst