Tonje Camacho
kommunikasjonsrådgiver, NTF
Kollegahjelpsordningen er et lavterskeltilbud av, med og for medlemmer i Tannlegeforeningen for å fremme tannlegers helse og livskvalitet. Problemstillingene kan variere fra personlige og økonomiske problemer, til kollegiale konflikter, klagesaker, utbrenthet og rus.
Målet er å kunne veilede kollegaer gjennom målrettede samtaler slik at den som blir veiledet får mulighet til å finne sine egne svar og løsninger. Som kollegahjelper takker man ja til vervet for tre år av gangen, og retningslinjene sier at man fortrinnsvis ikke skal ha mer enn tre samtaler med hver kollega før de eventuelt viser dem videre til annen hjelp.
Empati på godt og vondt
Målfrid Bergaplass Anderson (psykiatrisk sykepleier og familieterapeut) og Ingunn Amble (spesialist i psykiatri og leder ved Villa Sana, Modum bad) holdt begge nyttige foredrag og bidro med gode refleksjoner og tanker for å gi deltakerne trygghet og nye verktøy i rollen som kollegahjelper.
Kommunikasjon og dialog står selvfølgelig sentralt som kollegahjelper, og var et også sentralt tema i foredragene. En god dialog inneholder mer lytting enn snakking, og man bygger relasjoner ved å vise respekt, empati, oppmerksomhet og interesse.
Det er en vanskelig grenseoppgang å skulle forholde seg profesjonelt, men likevel være medmenneske møte kollegaer med hjerte og empati. Det kan også være utfordrende for kollegahjelperne å balansere det å skulle vise omtanke, beskytte og støtte en kollega, med pasientsikkerhet, varslingsplikt og mistanke om malpraksis.
Mennesker som jobber med mennesker slik som tannleger og kollegahjelperne gjør, er ekstra usatt for «empatisk stress» - at man tar andres vanskeligheter for mye innover seg og blir overveldet. Det finnes mange fallgruver, og deltakerne fikk med seg noen strategier til hvordan man skal bli bedre på dialog, klare å skape avstand og håndtere det empatiske stres