Baker og Konditor
05.05.2017
På to år har den norske eksporten av knekkebrød mer enn tredoblet seg, fra i underkant av 20 millioner i 2014 til ca. 65 millioner i 2016. Det kan forventes en ytterligere dobling i 2017.
Stipendiat Sveinung Grimsby i Nofima holdt foredrag på Cerealfagdagen 2017 om innovasjon i norsk cerealbransje hvor han har sett nærmere på hva som er bakgrunnen til eksportsuksessen med knekkebrød.
Salget av norske knekkebrød har økt betraktelig også i Norge, og det er de mer påkostede eksklusive variantene som har opplevd økt etterspørsel. Det er verdt å merke seg at verdiskapingen for denne typen knekkebrød er høyere enn for ordinære knekkebrød. Mens verdien i det norske knekkebrødsalget er doblet har volumet bare økt med en fjerdedel.
- Økt betalingsvillighet for en vare, samt eksport av et norsk landbruksprodukt er gode indikatorer for innovasjon, sier Sveinung Grimsby.
Nesten ingenting i butikken
Før
Gå til medietSalget av norske knekkebrød har økt betraktelig også i Norge, og det er de mer påkostede eksklusive variantene som har opplevd økt etterspørsel. Det er verdt å merke seg at verdiskapingen for denne typen knekkebrød er høyere enn for ordinære knekkebrød. Mens verdien i det norske knekkebrødsalget er doblet har volumet bare økt med en fjerdedel.
- Økt betalingsvillighet for en vare, samt eksport av et norsk landbruksprodukt er gode indikatorer for innovasjon, sier Sveinung Grimsby.
Nesten ingenting i butikken
Før