Dagligvarehandelen
23.04.2024
Alle ledd mellom bonden og forbrukeren sier at de selger det forbrukerne etterspør. Men hvordan kan de vite hva kundene egentlig vil ha, hvis de ikke har øko-varene tilgjengelige?
I fjor klarte hele den norske dagligvarebransjen å selge bare syv tonn økologiske epler og plommer, mens én enkelt bonde, Astrid Bjørnson (bildet), solgte sine åtte tonn med epler direkte, altså selv. Hun kunne ha solgt mer, hadde hun bare hatt mer. Kundene sto i kø. Flere øko-bønder opplevde det samme.
Vi kan altså vise til flere enkeltprodusenter som klarte å selge mer enn dobbelt så mye økologiske plommer og epler som det dagligvarekjedene totalt klarte å selge som økologisk - og da snakker vi om den norske produksjonen av økologiske epler og plommer. Er det da bøndene som er ekstraordinært flinke til å selge? Eller er det grossistleddet og dagligvarekjedene som er veldig dårlige til å selge økologisk
Gå til medietVi kan altså vise til flere enkeltprodusenter som klarte å selge mer enn dobbelt så mye økologiske plommer og epler som det dagligvarekjedene totalt klarte å selge som økologisk - og da snakker vi om den norske produksjonen av økologiske epler og plommer. Er det da bøndene som er ekstraordinært flinke til å selge? Eller er det grossistleddet og dagligvarekjedene som er veldig dårlige til å selge økologisk