Første steg
27.05.2016
NINNI SANDVIK DOSENT AVDELING FOR LÆRERUTDANNING, HØGSKOLEN I ØSTFOLD - Stortingsmeldingen er en ytterligere formalisering av pedagogikken gjennom språknorm og ideer om systematikk og progresjon.
Den overser totalt at barnehagelærerne i lang tid har drevet systematisk arbeid, som å lytte til barn, være oppmerksomt til stede i situasjonene og følge barnets spor. Det er en systematisk tilnærming som ikke følger et forhåndsdefinert skjema, men som lydhørt er opptatt av barnas interesser og bidrag, sier Sandvik. Hun har jobbet med og forsket på de yngste barna og barnehagepedagogikk i over 30 år.
IGNORERER KOMPETANSE - Regjeringen ignorerer feltets egen kompetanse, og som de sier OECD-rapporten roser norske barnehager for. Fokuset ser ikke ut til å være barnas interesser og bidrag i de pedagogiske prosessene, eller de ansattes kompetanse. Da flyttes fokuset fra barnet som medskaper av kunnskap og kultur, og personalets handlingsrom flyttes fra ansvarsplikt til regnskapsplikt, sier Sandvik.
Hun har lest meldingen med tanke på hvilke forestillinger om barn, barnehagepedagogikk, lek og læring som den bygger på.
MÅ LESES KRITISK - Slike meldinger må leses kritisk, fordi de er viktige premissleverandører for pedagogisk tenkning, og er med på å endre praksis, sier Sandvik. Hun mener det er liten tvil om at regjeringen vil barnas beste, fordi retorikken ikler seg ord som kvalitet, trygghet o
Gå til medietIGNORERER KOMPETANSE - Regjeringen ignorerer feltets egen kompetanse, og som de sier OECD-rapporten roser norske barnehager for. Fokuset ser ikke ut til å være barnas interesser og bidrag i de pedagogiske prosessene, eller de ansattes kompetanse. Da flyttes fokuset fra barnet som medskaper av kunnskap og kultur, og personalets handlingsrom flyttes fra ansvarsplikt til regnskapsplikt, sier Sandvik.
Hun har lest meldingen med tanke på hvilke forestillinger om barn, barnehagepedagogikk, lek og læring som den bygger på.
MÅ LESES KRITISK - Slike meldinger må leses kritisk, fordi de er viktige premissleverandører for pedagogisk tenkning, og er med på å endre praksis, sier Sandvik. Hun mener det er liten tvil om at regjeringen vil barnas beste, fordi retorikken ikler seg ord som kvalitet, trygghet o