Bedre Skole
18.03.2022
Det er ikke iøynefallende illustrasjoner som slår imot en når man åpner Historie og demokrati av Nord universitethistorikerne Geir K. Almlid og Jon Reitan.
Og godt kan det være, for det er befriende å bare ha en tekst å forholde seg til. Illustrasjoner i form av foto, tegninger og kart kan på utmerket vis støtte opp og utfylle en historisk tekst, men de kan også avspore leseren. En sentral intensjon bak denne boka er å formidle kunnskap som kan mobilisere til støtte for demokratiet, intet mindre, og da kan det være på sin plass å ikke forstyrre en god tekst med mer eller mindre relevante illustrasjoner.
Ettersom studenter og lærere i samfunnsfag er bokas primære målgruppe, tar forfatterne utgangspunkt i at demokratiopplæringen i skolen skal styrkes. Dette er nedfelt i læreplanverket og skal bidra til «økt forståelse for demokratiets forutsetninger og spilleregler og stimulere til mer aktiv deltakelse i samfunnet». Det er hendelser som terrorangrepet 22. juli 2011 som har aktualisert denne forståels
Gå til medietEttersom studenter og lærere i samfunnsfag er bokas primære målgruppe, tar forfatterne utgangspunkt i at demokratiopplæringen i skolen skal styrkes. Dette er nedfelt i læreplanverket og skal bidra til «økt forståelse for demokratiets forutsetninger og spilleregler og stimulere til mer aktiv deltakelse i samfunnet». Det er hendelser som terrorangrepet 22. juli 2011 som har aktualisert denne forståels