Midt i Finland, omgitt av dype skoger og blinkende innsjøer, ligger tettstedet Suolahti. Mange norske bønder og entreprenører har vært der. Finnene har lenge hatt en tradisjon for å invitere kundene på fabrikkbesøk. De fleste finske traktorer som har funnet veien til Norge, er produsert på dette stedet.
Kort fortalt; dagens Valtra har sine røtter i den finske våpenfabrikken Valmet. Etter andre verdenskrig gikk bedriften inn i sivile markeder. Produksjon av små landbrukstraktorer ble satt i gang i 1952. I den offisielle Valmet-historikken heter det at eksportsalget startet i 1958, med leveranser til Kina og Brasil. Dette er tydeligvis en redigert versjon. Allerede våren 1957 kom de første Valmet-traktorene til Norge. Det var handelsselskapet A/S Vivo i Oslo som var først ute. Rundt 1955 hadde selskapet begynt med salg av bruktimporterte, overhalte og nylakkerte Ferguson (delvis med 4WD) og Fordson Major. Vivo hadde allerede et forhandlerapparat. Vi biter oss merke i at på strekninga Stjørdal-Steinkjer (85 km) i Trøndelag, hadde selskapet fire traktorforhandlere. Det var to finske traktormodeller som ble markedsført; Valmet 20 (23 hk, 4-syl. bensin) og den nyutviklede Valmet 33 (37 hk, 3-syl. diesel). Vi vet ikke noe eksakt om hvordan det gikk med salget, annet enn at Valmet neppe ble synlig på den nasjonale statistikken. Alt tyder på at importen av den finske traktoren ebbet ut, mot slutten av 1962. Da ble Vivo norsk eneimportør av italienske Same.
Valmet gikk i mange retningerValmet-navnet var ikke helt ukjent for oss nordmenn. Allerede fra tidlig i 1950-årene startet importen av haglegeværer og rifler. Statseide Valmet OY var i ferd med å bli et stort konglomerat i den finske verkstedindustrien, delt på flere ulike satsingsområder. Dette krevde mye tålmodig kapital. I den finske riksforsamlinga pågikk det heftige debatter, der flere mente at ekspansjonen i Valmet var et vanvittig pengesløseri på statens bekostning. Etter at traktorimporten til Norge tok slutt, startet importen av gaffeltrucker og påhengsmotorer fra Valmet. Blant andre norske relasjoner bør nevnes at da Valmet bygde traktorfabrikk i Brasil i 1962, så ble byggekontrakten tildelt det norskeide entreprenørselskapet Noreno do Brasil. I 1963 vakte det oppsikt at nystiftede Nordenfjelske Treforedling i Trøndelag hadde inngått kontrakt med Valmet om levering av det som ville bli Norges desidert største papirmaskiner.
Seint i 1972 tok Valmets traktordivisjon et initiativ for å gå inn i det norske markedet. Det ble annonsert i dagsavisene etter en norsk importør. Våpenimportøren (Valmet og Sako) Rolf Aaberg (1927-2017) i Lyngdal i Vest-Agder fikk tilslaget. I 1973 etablerte han Finn Traktor A/S. Og da har vi kommet fram til startstreken for den kontinuerlige importen av finske traktorer. Det er derfor naturlig å gjøre opp en status for hva Valmet kunne by på, da Aaberg tok fatt på å bygge opp et nett av forhandlere.
I tiden med brunt og okergultI 1971/72 hadde Valmet lansert de første modellene i 02-serien, en klart forbedret etterfølger til den oppsiktsvekkende 100-serien, som ble lansert i 1967/68. Da Finn Traktor startet opp med importen, fantes det tre modeller å velge blant. 502 (49 hk) med 2WD og de firesylindrede 702 (71 hk) og 1102 (102 hk turbo), begge tilgjengelige