- Jeg ble bedt om å stålsette meg. Klassen skulle visst bestå av flere urolige elever. "Advarselen" gjorde meg egentlig mest nysgjerrig. Hva kunne ligge bak uroen?
I forbindelse med et oppdrag på en skole i Stavanger ble spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, Elisabeth Vågen Bø, informert om høy grad av uro og negativ atferd som forstyrret undervisningen i klassen hun skulle arbeide med. Hun bestemte seg da for å teste noe av det hun hadde lært om effektene av fysisk aktiv læring.
- Strategien min ble å få elevene ut av klasserommet, og i bevegelse. Jeg organiserte ulike hinderløyper hvor de skulle innhente informasjon og løsninger fra ulike kilder rundt om på bygget. Elevene ble utfordret på en kombinasjon av faglige oppgaver, samarbeid og fysisk aktivitet, forteller Vågen Bø.
Ble overrasket over effekten
Vågen Bø har i tillegg til spesialisering innen barn og unge, praktisk pedagogisk utdanning og videreutdanning i fysisk aktiv læring fra Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) ved høgskolen på Vestlandet (HVL). Hun har vært involvert i det som startet som et utvikling- og forskingsprosjekt i Stavanger kommune, "Aktiv skole", siden 2012. Prosjektet har nå blitt overført som en integrert del av skolehelsetjenesten, og alle barne- og ungdomskoler i kommunen har tilbud om tiltak for fysisk praktisk læring.
Om episoden fra oppdraget på skolen i Stavanger, forteller Vågen Bø at målet med aktiviteten hun igangsatte i klasserommet, var å skape mer engasjement og forhåpentlig et økt læringsutbytte for elevene.
- Jeg ønsket å bryte kjente mønstre. De mønstrene hvor de samme elevene ofte fikk en negativ rolle i klasserommet, hvor de meldte seg ut av fellesundervisningen og skapte mye uro.
Det hun observerte hos elevene gjennom aktiviteten gjorde henne både overrasket og imponert.
- De arbeidet konsentrert om oppgavene. Da timen var over, kom en av elevene, en som til vanlig viste lite engasjement i undervisningen og lagde mye uro, bort til meg. Han fortalte at han aldri før hadde lært så mye som det han hadde gjort i løpet av denne ene timen, forteller hun.
Vågen Bø husker episoden som en viktig erfaring.
- Jeg ble ganske paff over den tilbakemeldingen, og hele episoden ble en utrolig fin erfaring for meg. Det er en episode som illustrerer godt hvilken betydning økt tilgang på fysisk aktivitet i løpet av skoledagen kan få for den enkelte elev.
Fysisk aktivitetsnivå synker med økende alder
Sindre M. Dyrstad er professor i idrettsvitenskap, med fordypning i fysisk aktivitet og helse samt treningslære, ved Institutt for grunnskoleopplæring, idrett og spesialpedagogikk på Universitet i Stavanger (UiS). Universitetet har vært en viktig samarbeidspartner for Stavanger kommune gjennom "Aktiv skole", og flere vitenskapelige artikler er publisert fra resultatene fra forskningen.
Som forsker, anser Dyrstad fysisk aktivitet i barne- og ungdomsskolen som et viktig satsningsområde innen helse- og utdanningsfeltet.
- Danskene ligger mye lenger fremme enn det vi gjør i Norge når det kommer til kunnskap om betyd