Utdanning
10.01.2023
Hikstende av latter krabber jentene opp i sofaen sammen med dokka. De starta skoledagen med å fly fra bokhylla. Nå er det tid for rolleleik.
Samtidig, i et telt i den andre kroken, holder to barn på med et stort puslespill. Ved siden av dem igjen sitter klassekameratene med høretelefoner og nettbrett. Etter hvert går noen bort til benken for å fargelegge og klippe ut sommerblomster. De andre barna griper etter duploklossene.
Ved skrivebordet, midt i alt, diskuterer lærer Gunn Anita Pålsrud bilder med enda to av førsteklassingene.
- Pupper, foreslår en og peiker på tegningen. Gunn Anita berømmer forslaget, men ber likevel eleven sjekke bokstavene under bildet. Første bokstaven i ordet mangler. Sakte, men sikkert staver eleven «olbriller». En elegant S blir plassert forrest.
Kaotisk? Ikke for førsteklassingene ved Fåvang skole i Ringebu kommune i Innlandet. Der har lærerne Gunn Anita Pålsrud og Lillian Distad Skansgård skapt drømmeklasserommet.
Ved hjelp av tre praktiske grep: Utforming av klasserommet, stasjonsundervisning og omvendt undervisning, har de kombinert leik og læring i begynneropplæringen.
Ved Fåvang skole møter ikke barna hver sin stol og pult i klasserommet de første skoleåra. I stedet er det langbord, benker, tepper og puter, ulike kroker og kriker, ja, til og med et telt der det nå lekes og jobbes med puslespill.
Men frileiken er det beste, meiner jentene på stasjon frileik. De har fått pusten tilbake etter lattersalvene såpass at de kan snakke.
- Da er det vel frileik dere vil ha hele tida da?
- Nei, for de andre stasjonene er også morsomme, sier Victoria, mens Frida nikker intenst.
Sammen med dokka er de ferd med å etablere en leik inne på det dørløse kottet bak hovedrommet.
- Den aller vanligste frileiken er rolleleik. Det er spilt mange scener i dette rommet om familier som skal av gårde og har det travelt, forteller Gunn Anita.
Lite rolleleik
Nettopp rolleleiken gjør førsteklassingene på Fåvang spesielle. Ifølge rapporten «Hit eit steg og dit eit steg» leiker ikke dagens førsteklassinger så mye på skolen lenger. Og rolleleik er det de leiker minst. Rapporten som er første delrapport i evalueringa av seksårsreformen, konkluderer med at det generelt leikes mindre på barnas premisser i skolen n
Gå til medietVed skrivebordet, midt i alt, diskuterer lærer Gunn Anita Pålsrud bilder med enda to av førsteklassingene.
- Pupper, foreslår en og peiker på tegningen. Gunn Anita berømmer forslaget, men ber likevel eleven sjekke bokstavene under bildet. Første bokstaven i ordet mangler. Sakte, men sikkert staver eleven «olbriller». En elegant S blir plassert forrest.
Kaotisk? Ikke for førsteklassingene ved Fåvang skole i Ringebu kommune i Innlandet. Der har lærerne Gunn Anita Pålsrud og Lillian Distad Skansgård skapt drømmeklasserommet.
Ved hjelp av tre praktiske grep: Utforming av klasserommet, stasjonsundervisning og omvendt undervisning, har de kombinert leik og læring i begynneropplæringen.
Ved Fåvang skole møter ikke barna hver sin stol og pult i klasserommet de første skoleåra. I stedet er det langbord, benker, tepper og puter, ulike kroker og kriker, ja, til og med et telt der det nå lekes og jobbes med puslespill.
Men frileiken er det beste, meiner jentene på stasjon frileik. De har fått pusten tilbake etter lattersalvene såpass at de kan snakke.
- Da er det vel frileik dere vil ha hele tida da?
- Nei, for de andre stasjonene er også morsomme, sier Victoria, mens Frida nikker intenst.
Sammen med dokka er de ferd med å etablere en leik inne på det dørløse kottet bak hovedrommet.
- Den aller vanligste frileiken er rolleleik. Det er spilt mange scener i dette rommet om familier som skal av gårde og har det travelt, forteller Gunn Anita.
Lite rolleleik
Nettopp rolleleiken gjør førsteklassingene på Fåvang spesielle. Ifølge rapporten «Hit eit steg og dit eit steg» leiker ikke dagens førsteklassinger så mye på skolen lenger. Og rolleleik er det de leiker minst. Rapporten som er første delrapport i evalueringa av seksårsreformen, konkluderer med at det generelt leikes mindre på barnas premisser i skolen n