Demens & Alderspsykiatri
06.08.2019
- Bevegelsesstyrte videospill kan være et nyttig, og ikke minst artig, supplement til trening av fysisk og kognitiv funksjon hos eldre. Men det er viktig å velge spill som framkaller effekten man er ute etter, sier Nina Skjæret Maroni, fysioterapeut og førsteamanuensis ved NTNU i Trondheim.
Hun jobber innen prosjektet EXACT, som har fokus på utvikling av velferdsteknologi ved bruk av exergames, en forkortelse for «exercise games», eller treningsspill på norsk. Exergames betegner videospill hvor deltakerne bruker kroppslige bevegelser til å styre spillet. - Det kan dreie seg om alt fra en enkel hånd- bevegelse til sammensatte bevegelser som foregår over store områder, for eksempel Poké- mon Go. Noen spill har håndholdte kontrollere, andre bruker kamera eller sensorer som fanger opp bevegelsene til den som spiller, forklarer Maroni. Forventet levealder i Norge har aldri vært høyere enn i dag, men å leve lenge innebærer økt risiko for sykdom og funksjonstap. Fysisk aktivitet er et av de viktigste tiltakene for å bedre helse, redusere alvorlighetsgraden av en rekke kroniske sykdommer og antall fall blant eldre. Helsedirektoratet anbefaler eldre å være fysisk aktive i minst 150 minutter, med moderat intensitet, per uke. - Vi ønsker at folk skal være selvstendige og kunne bo hjemme så lenge som mulig, men ikke alle greier å følge anbefalingene. Noen ganger er det et tiltak å trene. Exergames kan være en lystbetont avveksling, og forskning viser at treningsspill også kan ha positiv effekt på livs- kvalitet, sier fysioterapeuten.
ODaveMrøarsoenri msteardt est tismittuldioktorgradsarbeid i 2013, var innfallsvinkelen til exergames fall- forebygging hos eldre. Det første hun gjorde, var å undersøke om eldre i det hele tatt kunne tenke seg å ta spillene i bruk, og responsen var positiv. - Det fantes allerede mange spill på markedet, som spillkonsollene Wii og Xbox Fitness, men de fleste spillene var designet for å tiltrekke seg barn og inn
Gå til medietODaveMrøarsoenri msteardt est tismittuldioktorgradsarbeid i 2013, var innfallsvinkelen til exergames fall- forebygging hos eldre. Det første hun gjorde, var å undersøke om eldre i det hele tatt kunne tenke seg å ta spillene i bruk, og responsen var positiv. - Det fantes allerede mange spill på markedet, som spillkonsollene Wii og Xbox Fitness, men de fleste spillene var designet for å tiltrekke seg barn og inn