Norge trenger flere realister og realfagslærere, og ja vi ligger på bunn i OECD i valg av realfag i videregående skole, og det har vi gjort lenge. Universitetsrektorer og NHO er bekymret for rekrutteringen til utdanninger og arbeidsmarked. Ikke minst er mange bekymret for den store nedgangen i søkertallene til realfaglig lektorutdanning. Men jeg er redd rektorene, NHO og andre realister har mye seg selv å takke.
Den største utfordringen er en rekke forestillinger blant folk flest, som går på at realfagene oppfattes som vanskelig, «ferdige» og ikke minst at personer innen fagområdene oppfattes som kjedelig flinke og i noen fag for maskuline. Den negative utviklingen blir ytterligere styrket av utdanninger hvor mange ikke finner seg til rette og aldri gjennomfører. De som gjennomfører, gjør det oftere på tross av, enn på grunn av hvordan ting er tilrettelagt. Slik former realfagsutdanningene selv en negativ sirkel hvor få fremsnakker utdanningene, og rekrutteringen blir deretter.
Realister blir ofte sett på som spesielt intelligente, et tankesett realister selv liker godt, og gjerne fyrer opp under. Mange av dem som argumenterer for realfagene sier også at det som trengs er at de spesielt flinke og talentfulle velger realfag. Vi ser også at rektorene, i sitt innlegg i Khrono, bygger opp under dette ved å skrive at realfagene er blant de tyngre fagene. Mange, også skolerådgivere, fraråder barn og unge å velge realfag, og mener at det skapes skolet