LO-Aktuelt
19.03.2022
I Innlandet skal en ny firefelts motorvei sikre laksenæringen og industrien enda raskere tilgang til sine markeder. Men ei planlagt bru gjennom et naturreservat har så langt satt en stopper for byggeplanene på deler av traseen.
Bygging i naturreservatet vil være med på å undergrave respekten for vern og lovverk, mener Torbjørn Dahl. - Hvis det blir utbygging her, betyr det at menneskelige behov nok en gang settes foran naturens egenverdi, sier han. Dahl er leder for Lågendeltaets venner, og snakker pedagogisk og tydelig.
Det bygges firefelts E6 gjennom Innlandet, og det skal skje mest mulig «strakaste vei'n», som det heter i refrenget i DDEs landeplage «E6». Ny E6 med en fartsgrense på 110 kilometer i timen skal ifølge utbygger Nye Veier øke trafikksikkerhet og forbedre fremkommelighet, og også stimulere til «vekst og utvikling». Flere veier i Innlandet er allerede ferdigbygd, og flere står for tur, blant annet de 43 kilometerene mellom Moelv og Øyer. Bilistene vil spare ni minutter langs denne strekningen sammenlignet med i dag.
Det er her Lågendeltaet ligger, naturreservatet som Torbjørn Dahl snakker om. Dahl har topplua på og er klar for å guide en tur til stridens kjerneområde. Han leder en organisasjon med noen hundre medlemmer som kjemper for at vernebestemmelsen fra 1990 skal hindre utbyggingen. Skjønt, allerede skjærer fire bruer gjennom naturreservatet, men disse ble bygd i 1984, altså seks år før Lågendeltaet fikk vern som naturreservat. Miljødirektoratet har gitt naturreservater den strengeste formen for vern av natur.
Kampen nå står om hvorvidt ei femte bru skal bygges tvers gjennom deltaet.
Fuglenes rasteplass
Torbjørn Dahl, Hilde Rindal og Øyvin Aamodt myser mot sola der de står nede ved Hovemoen gård. Herfra ser de over deltaet til Tråsethstranda på andre siden, og det er tvers over her at den omstridte traseen og den femte brua planlegges. Nå ser vi hvitt, flatt landskap, men så fort snøen forsvinner kommer sandbankene og småøyene til syne, noe som er typisk for et elvedelta. Her lever beveren, og området er særlig viktig som rasteplass for trekkfugler på vei nordover etter en vinter i sør. Knekkand er observert her, en art som står på den såkalte rødlista som «sterkt truet».
Lågendeltaet naturreservat starter rett sør for Lillehammer og strekker seg langs strandlinja hele veien til et godt stykke nord for Fåberg. Fredningen fra 1990 innebærer at et viktig og spesielt våtmarksområde skal bevares i naturlig tilstand, med vegetasjon og dyreliv - Det er vanskelig å be fuglene om å skifte landingsplass, påpeker Øyvin Aamodt med en viss sarkasme i stemmen.
Han sitter i Lillehammer kommunestyre for partiet Rødt og beskriver byggeplanene som det rene vanvidd i samfunnsutviklingen. Aamodt mener vi tjener oss rike på å
Les opprinnelig artikkelDet bygges firefelts E6 gjennom Innlandet, og det skal skje mest mulig «strakaste vei'n», som det heter i refrenget i DDEs landeplage «E6». Ny E6 med en fartsgrense på 110 kilometer i timen skal ifølge utbygger Nye Veier øke trafikksikkerhet og forbedre fremkommelighet, og også stimulere til «vekst og utvikling». Flere veier i Innlandet er allerede ferdigbygd, og flere står for tur, blant annet de 43 kilometerene mellom Moelv og Øyer. Bilistene vil spare ni minutter langs denne strekningen sammenlignet med i dag.
Det er her Lågendeltaet ligger, naturreservatet som Torbjørn Dahl snakker om. Dahl har topplua på og er klar for å guide en tur til stridens kjerneområde. Han leder en organisasjon med noen hundre medlemmer som kjemper for at vernebestemmelsen fra 1990 skal hindre utbyggingen. Skjønt, allerede skjærer fire bruer gjennom naturreservatet, men disse ble bygd i 1984, altså seks år før Lågendeltaet fikk vern som naturreservat. Miljødirektoratet har gitt naturreservater den strengeste formen for vern av natur.
Kampen nå står om hvorvidt ei femte bru skal bygges tvers gjennom deltaet.
Fuglenes rasteplass
Torbjørn Dahl, Hilde Rindal og Øyvin Aamodt myser mot sola der de står nede ved Hovemoen gård. Herfra ser de over deltaet til Tråsethstranda på andre siden, og det er tvers over her at den omstridte traseen og den femte brua planlegges. Nå ser vi hvitt, flatt landskap, men så fort snøen forsvinner kommer sandbankene og småøyene til syne, noe som er typisk for et elvedelta. Her lever beveren, og området er særlig viktig som rasteplass for trekkfugler på vei nordover etter en vinter i sør. Knekkand er observert her, en art som står på den såkalte rødlista som «sterkt truet».
Lågendeltaet naturreservat starter rett sør for Lillehammer og strekker seg langs strandlinja hele veien til et godt stykke nord for Fåberg. Fredningen fra 1990 innebærer at et viktig og spesielt våtmarksområde skal bevares i naturlig tilstand, med vegetasjon og dyreliv - Det er vanskelig å be fuglene om å skifte landingsplass, påpeker Øyvin Aamodt med en viss sarkasme i stemmen.
Han sitter i Lillehammer kommunestyre for partiet Rødt og beskriver byggeplanene som det rene vanvidd i samfunnsutviklingen. Aamodt mener vi tjener oss rike på å