Posthornet
07.09.2022
Posten får kritikk etter at Klassekampen avdekket Bring-selskapenes bruk av innleide sjåfører på svært uforutsigbare vilkår. Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er glad regjeringen varsler grep. Sjåførene vil ha fast ansettelse.
Posten Norge inngår gjennom datterselskapene i Bring kontrakter med innleide sjåfører og enkeltpersonforetak som selv må kjøpe både varebil, uniform og betale for grønn Bring-foliering av varebilen. Utad gjør uniformering av varebiler og innleid bemanning at det ser ut som leveransene foretas av Bring-ansatte. Men slik er det ikke. Sjåførene er enkeltpersonforetak, uten rett til sykepenger, betalt ferie og mye annet.
De ofte rundt 30 sider lange kontraktene er svært ensidige. I Brings favør. De grønne Bring-varebilene er sjåførenes eiendom og kostnad, men kan ikke brukes til annet enn Bring-oppdrag. Likevel garanteres sjåførene ingen minimumsinntekt eller fast oppdragsmengde.
- Det råder en fryktkultur
Kontraktene er så detaljerte og regulerte at selvstendigheten en frilanser eller leverandør skal ha, er borte. Det bekrefter en sjåfør i osloområdet overfor Posthornet.
- Det må ryddes opp, ingen tvil. Vi gamlegutta forventer at regjeringa leverer noe bra, sier han.
Sjåføren sier mange kolleger mener det samme. Men folk kvier seg for å prate. De frykter represalier.
- Mange er livredde for ikke å få oppdrag. Varebilsjåførene som skal overleve i bransjen, må holde kjeft og pent kjøre alle turene de tilbys. Hvis ikke havner du nederst på lista, og plutselig er du ferdig.
Sjåføren mener han og kollegaene står altfor svakt overfor arbeidsgiveren.
- Bring sitter på begge sider av forhandlingsbordet. De bestemmer alt. Prisene, hvordan oppdragene skal utf
Les opprinnelig artikkelDe ofte rundt 30 sider lange kontraktene er svært ensidige. I Brings favør. De grønne Bring-varebilene er sjåførenes eiendom og kostnad, men kan ikke brukes til annet enn Bring-oppdrag. Likevel garanteres sjåførene ingen minimumsinntekt eller fast oppdragsmengde.
- Det råder en fryktkultur
Kontraktene er så detaljerte og regulerte at selvstendigheten en frilanser eller leverandør skal ha, er borte. Det bekrefter en sjåfør i osloområdet overfor Posthornet.
- Det må ryddes opp, ingen tvil. Vi gamlegutta forventer at regjeringa leverer noe bra, sier han.
Sjåføren sier mange kolleger mener det samme. Men folk kvier seg for å prate. De frykter represalier.
- Mange er livredde for ikke å få oppdrag. Varebilsjåførene som skal overleve i bransjen, må holde kjeft og pent kjøre alle turene de tilbys. Hvis ikke havner du nederst på lista, og plutselig er du ferdig.
Sjåføren mener han og kollegaene står altfor svakt overfor arbeidsgiveren.
- Bring sitter på begge sider av forhandlingsbordet. De bestemmer alt. Prisene, hvordan oppdragene skal utf