Fagbladet
11.01.2023
Anbudsperioder for rutebusskjøring er på opptil ti år. Bussjåfører må dermed ha høy trafikkrisiko i mange år til, selv om samferdselsministeren nå forsikrer at nasjonale krav innføres fra 1. januar 2024.
Fylkeskommunene har ansvaret for rutebusskjøring i Norge, men i løpet av 2000-tallet har så godt som alt blitt satt ut på anbud. De siste årene har sjåførsikkerheten blitt ofret for billigst mulige busser i anbudsrundene. Sjåførene i bybussene har bare litt plater, plast og glass mellom seg og trafikken, og dødsulykker har skjedd i hastigheter helt ned mot 30 kilometer i timen.
Les merTi sjåfører har omkommet siden 2011, mange er kvestet, og også samferdselsministeren konstaterer at bussjåførene ikke har fått ta del i den sikkerhetsutviklingen som har vært i andre kjøretøy.
Kravene kommer snart
- Fra 1. januar 2024 skal nye nasjonale krav til førersikkerhet være innført, lovet samferdselsm