Skivebom
Frem til Vendee Globe 2020 var det konstruktøren Vincent Lauriot Prévos i VPLP sammen med Guillaume Verdier som hadde skapt båtene som toppet resultatlistene. Etter 2016 opphørte samarbeidet, og til Vendee Globe 2020 hadde VPLP skapt to nye båter, Guillaume Verdier to, Juan Kouyoumdjian to båter, mens Sam Manuard konstruerte sin første IMOCA.
Båtene ble konstruert smalere, med mindre skrogstabilitet, fordi foilene gjorde jobben.
Guillaume Verdier-konstruksjonen «Apivia» ble den raskeste, men det var «Maitre Coq IV» som vant, en båt som ble skapt under navnet «Safran» for 2016. Skipper Yannick Bestaven hadde ikke budsjett til nye foiler, og «Maitre Coq IV» ble seilt eldre teknologi. De store nye foilene fungerte ikke på lens i sørishavet, hvor båtene falt ned fra løftet, og pløyde baugen gjennom bølgene. Dette stoppet opp farten.
Nye generasjon
Før Vendee Globe 2024 skal det bygges 15 nye IMOCA. Åtte