Siden januar har de undersøkt hvilken informasjon samtaleroboten ChatGPT gir dersom man bruker den som veileder.
- Grunnen til at vi har gjort dette, er at vi i økende grad opplever at studentene bruker samtaleroboten som et verktøy når de studerer. Vi har også fått tilbakemeldinger fra studenter som har vært ute i praksis om at ChatGPT blir brukt ute i barnehagene, forteller Bratsvedal til Khrono.
Religiøse praksiser
Sammen med Glasø Glein startet hun året med å gjennomføre systematiske samtaler med ChatGPT. Like før påske leverte forskerduoen en forskningsartikkel til fagfellevurdering.
Målet til Bratsvedal og Glasø Glein har vært å se nærmere på hvilke konsekvenser robotens eksistens kan få for undervisningen ved å undersøke hvordan ChatGPT fremstiller religion i barnehagen.
Å tegne Muhammed i barnehagen blir veldig merkelig. Det vil være å gjøre noe som strider mot det mange av foreldrene mener er riktig.
Ine Bratsvedal, høgskolelektor
På spørsmål fra Khrono om hva som er det mest oppsiktsvekkende funnet i forskningen deres, trenger ikke Bratsvedal lang betenknings