NJF-magasinet
12.10.2022
Med tre operatører og mer gods på jernbanen, begynner det å bli trangt på godsterminalene. Nå vurderer Bane Nor å ta over driften av terminalene de selv eier.
I en internmelding til alle ansatte i Bane Nor, som NJF-magasinet har fått tilgang på, skriver foretaket at de har «besluttet at Bane Nor skal overta driften av terminalene i egen regi». Det står videre at dette skal skje via et eget selskap som også har ansvar for bemanning og organisasjon.
I en epost til NJF-magasinet understreker Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane Nor, at foretaket ikke har vedtatt at de skal ta over terminaloperasjonene.
- Bane Nor arbeider videre med en modell for å ta over i egen regi. Beslutning regner vi med å ta i løpet av høsten, skriver han i en epost.
- Vi mener det er mulig å få mer ut av dagens terminaler, spesielt på Alnabru der kapasiteten nærmer seg bristepunktet, skriver Scheel.
Tryggere og mer effektivt
Konserndirektøren påpeker at Bane
Les opprinnelig artikkelI en epost til NJF-magasinet understreker Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane Nor, at foretaket ikke har vedtatt at de skal ta over terminaloperasjonene.
- Bane Nor arbeider videre med en modell for å ta over i egen regi. Beslutning regner vi med å ta i løpet av høsten, skriver han i en epost.
- Vi mener det er mulig å få mer ut av dagens terminaler, spesielt på Alnabru der kapasiteten nærmer seg bristepunktet, skriver Scheel.
Tryggere og mer effektivt
Konserndirektøren påpeker at Bane