Våre Veger
24.01.2021
BASERT PÅ ORDINÆRE bevilgninger til dekkefornying er det nesten status quo om man summerer årets fylkesbudsjetter til asfalt, og sammenligner med hva som ble brukt i fjor.
Og fjoråret, med oppstart for de ferske vegadministrasjonene i fylkeskommunene, var det laveste på mange år.
Derfor er det nå vedlikeholdsmidlene på 400 millioner kroner via Samferdselsdepartementets budsjett som er det eneste lyspunktet. Tilskuddet kan bidra til å øke både kronestørrelsen og standarden på vedlikeholdet på fylkesvegene. Disse midlene må fylkene søke om å få en pott fra, men det kreves ikke noen egenandel. Pengene kan brukes på vedlikeholdstiltak der fylkene ønsker det, blant annet asfalt.
Om vi starter lengst nord i landet, så har samferdselsutvalget i Troms og Finnmark vedtatt et budsjett som er helt likt det som ble brukt i fjor. Nærmere bestemt 137 millioner kroner.
Lars Petter Kaski, Troms og Finnmark
I Nordland har fylkespolitikerne tatt grep, ifølge drift- og vedlikeholdsansvarlig i Nordland fylkeskommune, Lars Petter Kaski.
- Mens vi i fjor brukte 110 millioner kroner på asfalt og 15 millioner på merking, har vi
Gå til medietDerfor er det nå vedlikeholdsmidlene på 400 millioner kroner via Samferdselsdepartementets budsjett som er det eneste lyspunktet. Tilskuddet kan bidra til å øke både kronestørrelsen og standarden på vedlikeholdet på fylkesvegene. Disse midlene må fylkene søke om å få en pott fra, men det kreves ikke noen egenandel. Pengene kan brukes på vedlikeholdstiltak der fylkene ønsker det, blant annet asfalt.
Om vi starter lengst nord i landet, så har samferdselsutvalget i Troms og Finnmark vedtatt et budsjett som er helt likt det som ble brukt i fjor. Nærmere bestemt 137 millioner kroner.
Lars Petter Kaski, Troms og Finnmark
I Nordland har fylkespolitikerne tatt grep, ifølge drift- og vedlikeholdsansvarlig i Nordland fylkeskommune, Lars Petter Kaski.
- Mens vi i fjor brukte 110 millioner kroner på asfalt og 15 millioner på merking, har vi