Første steg
26.05.2023
Når barn får former som er åpne uten en bestemt funksjon, bruker de raskt fantasien og gjør dem om til det de trenger i leken.
Dagens samfunn er i stor grad preget av leker og gjenstander som tydelig viser hva det er, og hvordan det skal brukes. I masteroppgaven Hvordan kan åpne former skape fantasi i barns lek? fra Universitetet i Agder ønsket jeg å finne ut av hvordan barna bruker åpne former i sin lek. METODE Masteroppgaven min var todelt. Den besto av eget praktisk skapende arbeid og teoretisk refleksjon over dette arbeidet, gjennom observasjon av barnas lek med formene. Hovedmålet med masteroppgaven var å gi et bidrag til deltakende kunst for barn, der kunsten kunne inngå i barnets læring og fantasi. Med benevnelsen deltakende kunst ønsket jeg å utfordre den vanlige betrakterrollen der mennesker sanser og tolker et kunstverk ved å se på det visuelt. Med deltakende kunst oppstår ikke kunsten bare ved å visuelt se på den, den kommer til syne i møtet mellom kunst og deltakere. Kunsten kommer til syne i samhandling mellom kunstprodukt og menneske. (Kulturrådet, 2013). Jeg lagde selv de ulike formene, som var ulike kasser i forskjellige former og fasonger. Jeg ville und
Gå til mediet