Bedre Skole
25.11.2016
Hans Hodne er førstelektor og Helje Kringlebotn Sødal er professor ved Universitetet i Agder. De har en rekke utgivelser knyttet til skolerelaterte emner bak seg, særlig innen religion.
De er nå aktuelle med boken Å undervise om religion og livssyn på barnetrinnet. Denne handler om skrifter, fortellinger, høytider og praksis ved religioner og livssyn som er obligatoriske emner i KRLE-faget på barnetrinnet. Boken er ment som en faglig og didaktisk inspirasjon til undervisningen.
Målgruppen er både lærerstudenter i KRLE og lærere i grunnskolen.
Et supplement til tradisjonelle fagbøker
Som tittelen antyder, er dette ikke en bok om religion og livssyn som sådan. Fokuset er mer å undervise i religion og livssyn, og hvilke grep man kan gjøre, hva man kan trekke frem når man underviser i dette på barnetrinnet. Forfatterne understreker derfor at boken er ment som et supplement til vanlige religionsbøker. Den er ikke ment som et alternativ og har derfor utelatt mye som man finner i vanlige innføringsbøker i religion. I behandlingen av religionene ligger boken tett på kompetansemålene for 1. -4. og 5. -7. trinn i KRLE-faget. Siden boken er ment som en hjelp til lærere som underviser på barnetrinnet, vektlegger forfatterne et innenfra-perspektiv på religionene. Tanken er at boken kan være en ressurs i møte med sidene ved trostradisjonene som lær
Gå til medietMålgruppen er både lærerstudenter i KRLE og lærere i grunnskolen.
Et supplement til tradisjonelle fagbøker
Som tittelen antyder, er dette ikke en bok om religion og livssyn som sådan. Fokuset er mer å undervise i religion og livssyn, og hvilke grep man kan gjøre, hva man kan trekke frem når man underviser i dette på barnetrinnet. Forfatterne understreker derfor at boken er ment som et supplement til vanlige religionsbøker. Den er ikke ment som et alternativ og har derfor utelatt mye som man finner i vanlige innføringsbøker i religion. I behandlingen av religionene ligger boken tett på kompetansemålene for 1. -4. og 5. -7. trinn i KRLE-faget. Siden boken er ment som en hjelp til lærere som underviser på barnetrinnet, vektlegger forfatterne et innenfra-perspektiv på religionene. Tanken er at boken kan være en ressurs i møte med sidene ved trostradisjonene som lær