AddToAny

Å undervise om religion og livssyn på barnetrinnet

Å undervise om religion og livssyn på barnetrinnet
Hans Hodne er førstelektor og Helje Kringlebotn Sødal er professor ved Universitetet i Agder. De har en rekke utgivelser knyttet til skolerelaterte emner bak seg, særlig innen religion.
De er nå aktuelle med boken Å undervise om religion og livssyn på barnetrinnet. Denne handler om skrifter, fortellinger, høytider og praksis ved religioner og livssyn som er obligatoriske emner i KRLE-faget på barnetrinnet. Boken er ment som en faglig og didaktisk inspirasjon til undervisningen.

Målgruppen er både lærerstudenter i KRLE og lærere i grunnskolen.



Et supplement til tradisjonelle fagbøker

Som tittelen antyder, er dette ikke en bok om religion og livssyn som sådan. Fokuset er mer å undervise i religion og livssyn, og hvilke grep man kan gjøre, hva man kan trekke frem når man underviser i dette på barnetrinnet. Forfatterne understreker derfor at boken er ment som et supplement til vanlige religionsbøker. Den er ikke ment som et alternativ og har derfor utelatt mye som man finner i vanlige innføringsbøker i religion. I behandlingen av religionene ligger boken tett på kompetansemålene for 1. -4. og 5. -7. trinn i KRLE-faget. Siden boken er ment som en hjelp til lærere som underviser på barnetrinnet, vektlegger forfatterne et innenfra-perspektiv på religionene. Tanken er at boken kan være en ressurs i møte med sidene ved trostradisjonene som lær
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt