Planen var å la halvparten av barna i 5.-10. klasse bli tilfeldig utvalgt til å starte på skolen igjen 4-5 uker senere enn resten av barna - en såkalt randomisert studie.
Fagdirektør Atle Fretheim i Folkehelseinstituttet sier vi trenger randomiserte studier for å kunne si om skolestenging er en god idé eller ikke. FOTO: FOLKEHELSEINSTITUTTET
- Vi la fram forslaget for regjeringen, og vi fikk mye støtte til dette. Men til slutt sa regjeringen likevel nei, fordi de mente det ikke var støtte i befolkningen til dette, sier Fretheim til Universitetsavisa.
Etisk komité sa nei
Og det er forsåvidt greit nok at politikere må ta slike hensyn, mener han. Det han synes er mer problematisk, er at den regionale etiske komiteen også sa nei til prosjektet.
- Et vesentlig poeng i begrunnelsen deres var at prosjektet ville kreve samtykke fra alle foreldrene til disse barna. For å kunne gi unntak fra den regelen, måtte de ha dekni