AddToAny

Vil ha kaimidler til oppgradering av kommunale veier

Skognæringa Kyst har mobilisert for å få midler over «kai-kontoen» til å oppgradere kommunale veier. Hele 86 % av disse tåler nemlig ikke 24 meter lengde og 60 tonn totalvekt.
Det koster næringen millioner i året i kippkjøring, økte utslipp og forårsaker stress hos sjåførene. Nylig ble saken fremmet i spørretimen i Stortinget.

Det var Helge André Njåstad fra Fremskrittspartiet i Hordaland som tok opp saken. Han fattet interesse etter å ha snakket med lokale partikolleger i hjemfylket. Bakgrunnen er næringsorganisasjonen i kystskogbruket, Skognæringa Kysts engasjement. Daglig leder Ole Bakke og prosjektleder for infrastruktur Helge Kårstad har lenge opplevd hvordan flaskehalsene i det kommunale veinettet legger begrensinger for effektiv tømmertransport langs kysten, noe de mener er synd når næringen nå har fått mange flotte kaier å skipe kysttømmeret ut fra.

- Det hjelper jo ikke med nye kaier når tømmeret ikke kommer fra skogen til kaia, påpeker Kårstad. Han mener støtte til kommunale veier henger sammen med støtten til tømmerkaier og skogsveier, fordi disse veiene jo er en del av de samme transportårene for å få tømmeret fra skogen til industri

VIL HA SPLEISELAG Forslaget fra Skognæringa Kyst går derfor ut på at de øremerkede midlene i«kapittel 1149, post 71» for «verdiskapingstiltak i skogbruket» skal bestå også når siste kai er bygd. Det mener de to det er grunnlag for når man leser formålet med den potten: «Ein formålsteneleg infrastruktur, med betre samanhengande standard fra skog til industri og vidare til marknadene, er eit satsingsområde for regjeringa.» og videre at: «ein god infrastruktur er avgjerande for konkurransekrafta til skogsektoren og for sektoren sitt positive bidrag til verdiskaping for distrikta og landet. Løyvinga skal bidra til modernisering og vidareutvikling av infrastruktur for transport og til andre verdiskapingstiltak i skogbruket», står det.

Kårstad og Bakke ønsker seg et spleiselag mellom kommunene og staten via denne posten, for å få has på de viktigste flaskehalsene på det kommunale veinettet.

- Slik det er i dag er det på disse veiene transportflyten stopper opp fordi norske veilister definerer hva som er lovlig å kjøre med. Så her må sjåførene kippkjøre fram og tilbake fordi det mangler møteplasser, kurvaturen er for dårlig til å kjøre med store hengere og mange steder er det heller ikke lov å kjøre enkel lastebil med fullt lass. Det fører fort til ulovlig kjøring på veier som også i mange tilfeller lett kunne vært oppgradert på papiret. Og sjåførene risikerer store bøter hvis det blir kontroll. Det er ikke greit. Når transporten blir så vanskelig og unødvendig dyr blir også tømmerverdiene i feltene som ble plantet etter krigen for å bygge landet også mindre verdt, sier Kårstad.

30 STØTTESPILLERE TIL FORSLAGET Kysten står etter hvert også for en betydelig mengde tømmer. I 2020 ble det hogd 2,7 millioner kub

Les mer

Flere saker fra Norsk Skogbruk

Regjeringen vernet 8. mars 12 nye skogområder i fem fylker. Områdene er en del av samarbeidet om frivillig vern av privateid skog. Vernevedtaket omfatter 10 km2 nytt verneareal, hvor ca. 4,6 km2 er produktiv skog.
Norsk Skogbruk 24.03.2024
Regjeringa går inn for å elektrifisere Røros- og Solørbana, det skriv Arbeidets Rett. Det var finansminister Trygve Slagsvold Vedum som kom med nyheita på ei pressekonferanse på Elverum stasjon fredag.
Norsk Skogbruk 24.03.2024
Norsk Skogbruk 24.03.2024
Statskanalen NRK har ikke sluppet skogbruket helt enda, og deres siste sak «For grønn til å være sann» har allerede rukket å skape mye blest. Igjen rettes et kritisk blikk på skognæringen, og hvor god og grønn den egentlig er. Debatten om skognæringen fortsetter, denne gangen på Litteraturhuset i regi av Norskog.
Norsk Skogbruk 24.03.2024
I februar i fjor var gjennomsnittsprisen på alt virke innmålt her i landet 520 kroner per kubikkmeter. I februar i år var tilsvarende pris 620 kroner.
Norsk Skogbruk 24.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt