Ikke bare er det vanskelig å få gjennomslag for forskningsresultater i den offentlige og politiske debatten. Til og med forskningens egne utøvere, organer og kanaler synes å gå i en kontinuerlig ring, der man ikke kommer videre i erkjennelsen.
Her er tre ferske eksempler fra forskning.no:
Skal du på biltur? Så skadelig for miljøet er veiene du kjører på, artikkel av forskning.no-redaksjonen
Er det best for miljøet å frakte varer med tog? artikkel av forskning.no-redaksjonen
Enorme samferdsels-investeringer er neppe bærekraftige, kronikk av Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet
Vi får ikke dratt bilisten ut av bilen
Den første artikkelen gjør gjeldende at vi, for å løse klimaproblemet, må kjøre mindre bil og bygge færre og mindre veier. CICERO-forsker Borgar Aamaas gir tyngde til disse oppfatningene ved å vise til at bedre veier gir økt trafikk og større utslipp. Professor i samfunnsgeografi Per Gunnar Røe gir støtte til mytene om at vi er på vei mot mindre individualiserte transportløsninger, og at personbilene kan og vil bli erstattet av kollektivtransport.
TEMPO-prosjektet for Norges forskningsråd og 12 brukerpartnere viste i 2014 med all mulig tydelighet at den eneste veien fram mot en tilnærmet utslippsfri persontrafikk er å avkarbonisere selve transportmidlene - bilene, bussene og båtene.
Vi kommer ikke la