Dagligvarehandelen
21.09.2021
Forretningsmannen Warren Buffett sa: «price is what you pay. Value is what you get». I Dagligvarehandelens jubileumsintervju med Spesialgrossistens Stian S. Nordhaug sies mye om «value», men ingenting om «what you pay».
Når Spesialgrossisten beskriver seg som «brobygger» mellom produsenter og kjedene, er det med altfor høy bomavgift. Det som fremkommer i intervjuet, må derfor suppleres.
Dagligvarebransjens siste «kamparena» er logistikk. Her må lokale produsenter beherske både logistikkfaget, administrasjon og teknologi. Fordi kjedene og deres egne grossister krever færre «biler på rampa», færre fakturaer og at produsentene også må beherske EPD, EHF, EDI med mer. Når kjedene og grossister legger slike kompliserte premisser som produsentene må følge, men ikke alltid har kompetanse til, kan det føre lokale produsenter mot et «digitalt utenforskap». Dette tvinger dem til å søke hjelp og samarbeid, og gir med det en forretningsmulighet for tredjepartgrossister.
Her har det offentlige virkemiddelapparatet sviktet i opplegget for kompetanseutvikling hos lokale produsenter, som heller kunne gjort jobben selv
Gå til medietDagligvarebransjens siste «kamparena» er logistikk. Her må lokale produsenter beherske både logistikkfaget, administrasjon og teknologi. Fordi kjedene og deres egne grossister krever færre «biler på rampa», færre fakturaer og at produsentene også må beherske EPD, EHF, EDI med mer. Når kjedene og grossister legger slike kompliserte premisser som produsentene må følge, men ikke alltid har kompetanse til, kan det føre lokale produsenter mot et «digitalt utenforskap». Dette tvinger dem til å søke hjelp og samarbeid, og gir med det en forretningsmulighet for tredjepartgrossister.
Her har det offentlige virkemiddelapparatet sviktet i opplegget for kompetanseutvikling hos lokale produsenter, som heller kunne gjort jobben selv