AddToAny

Verdens lengste lyntogstrekning ville gitt 2,5 timers reisetid mellom Oslo og Trondheim

Verdens lengste lyntogstrekning ville gitt 2,5 timers reisetid mellom Oslo og Trondheim
Eksperter forklarer hvorfor 330 km/t ikke egner seg for Norge i dag. Torsdag åpner verdens lengste hurtigtogrute i Kina.
Med en topphastighet på 330 kilometer i timenskal toget gå de 2252 kilometeren mellomShanghai og hovedstaden i Yunnan-provinsen Kunming på bare 10 timer og 36 minutter, skriver shanghaiist.com.

Med samme hastighet ville det tatt rundt 2,5 timer å komme seg fra Oslo til Trondheim med tog.

Helt andre mål

Linjen i Kina er ikke den første togruten i landet med denne type hastighet. Til sammen finnes det opp mot 20.000 kilometer hurtigtogi Kina. I løpet av 2030 er målet at dette skal dobles.

Til tross for at det skal bygges en god del jernbane også her i Norge innen 2030, er målene her nokså annerledes enn i Kina.

Den nye Follobanen som skal stå ferdig i 2021 er designet for hastigheter opp mot 250 kilometer i timen, men vil trolig ikke kjøre fortere enn 200 km/t.

Det samme gjelder den nye

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

Ny studie fra Nilu viser at like mye mikroplast kommer via atmosfæren som fra elver. Mikroplasten bidrar til økt snø- og issmelting.
Teknisk Ukeblad 14.07.2020
Biler er på vei mot å bli smarttelefoner på fire hjul. En moderne bil har allerede 200 millioner programmeringslinjer. Tyske ingeniører ligger flere år bak Elon Musk og Tesla.
Teknisk Ukeblad 14.07.2020
En annonsevideo på Facebook forteller historien om en smart mini-projektor oppfunnet av norske Henrik Beyer og Stein Saudal. Personene finnes ikke, og historien er oppdiktet. Image-text: Historien er bare tull.
Teknisk Ukeblad 14.07.2020
Det er en kontrastfylt dag for Kleven Verft med ny norsk eier, 200 ansatte tilbake i jobb, grønn omstilling, samt tap av kontrakt og opptil 70 arbeidsplasser.
Teknisk Ukeblad 14.07.2020
Får hengerfeste og taklast. BMW lanserte tirsdag iX3. Bilen har vært vist frem som konseptbil ved flere anledninger tidligere, men nå er bilen som skal komme i salg neste år altså presentert.
Teknisk Ukeblad 14.07.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt