Et helt sentralt moment er at eksamen dermed ble omgjort fra å være en prøve bare i faget, til også å bli en prøve i regler for bruk av sitater og kilder.
Manglende opplæring. Det er meget tvilsomt om studenten hadde fått grundig opplæring i dette siste. Det er først helt på slutten av sykepleiestudiet man skal skrive en såkalt bachelor-oppgave. Der er det et mål at studenten «har kunnskap om vitenskapsteori, forskningsprosesser og forskningsmetode og kjenner til forskningsetiske prinsipper». Men dette blir nok ikke dekket grundig de to første årene.
Linker er ikke nok. Det er ikke tilstrekkelig at Universitetet i Agder (UiA) har vist til informasjon på nettet og oppgitt linker. Når det dreier seg om kunnskaper som er så sentrale at studenten må beherske dem for ikke å risikere å bli utestengt i ett helt år, har studenten krav på grundig undervisning og trening, forut for eksamen. Høyere utdanning kan ikke reduseres til at institusjonen begrenser seg til å sende ut linker til nettet på fagområder som oppfattes som helt sentrale.
For lite tid. Det kunne kanskje hjulpet litt om man hadde utvidet den tiden som studenten hadde til eksamen. Men det