- BEGRENSER BARNA
Skolegårder og uteplasser har ganske klare program. Det innebærer begrensninger for de unges naturlige spontanitet og utforskertrang. De voksne har satt opp lekeapparater, lagt ut fallunderlag i gummi og satt opp en fotballbane på asfalten. Dette er altså jernburet barna har å riste i. Det kan virke smått.
- Måten vi lager skolegårder på, begrenser barna, sier Thorén.
- Naturelementer og variert terreng gjør det lettere for barn å ta initiativ. Vår litteraturgjennomgang viser en sammenheng mellom innholdet i uteområdene og hvordan de blir brukt, som arenaer for lek, sosialt samspill og utfoldelse.
JENTENE LANGS KANTEN
Thorén sier det er viktig med variasjon i formgivingen og viser til studier som underbygger betydningen av mange små rom og nisjer ute og forbindelsene mellom disse som skaper gode uterom.
- Et stort rom som forteller deg at her skal du spille ball, gir lite muligheter, sier hun.
- NIBR-studien «Skolegården, jungel eller lufteg