Fagbladet
27.05.2022
Snart vil EU-direktiver sørge for at transport til Norge med lette varebiler blir underlagt regler og krav. Innenlands er det derimot fortsatt fritt fram i Norge, mens Sverige og Danmark allerede har regulert markedet.
Under pandemien gikk netthandel i været. Antall registrerte transportselskaper ble doblet og nye selskaper med lette varebiler dundret inn i markedet. Veier varebilen mindre enn 3,5 tonn, er transporten uregulert i Norge. Det kreves ikke annet enn et vanlig sertifikat. En drøm for useriøse aktører.
Les merTrenger regulering
- Markedet oversvømmes av useriøse aktører, sa leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans (tidligere Postkom) i vinter. Fagforbundet organiserer rundt 3.000 varebilsjåfører etter sammenslåingen med Postkom.
- Vi er bekymret. Useriøse aktører underbyr på pris og truer arbeidsplassene til våre medlem