AddToAny

Unicef lurte folk for en god sak: - Må nesten ta de som skal betale mest først

Reklamebyrået The Oslo Company står bak Unicefs julekampanje «Verdens farligste kø».
Som et bilde på den urettferdige vaksinefordelingen i verden laget Unicef i samarbeid med The Oslo Company en urettferdig kaffekø på en kaffebar i Lillestrøm.

Unicef melder om at millioner av mennesker venter fortsatt på covid-19-vaksinen.

- Vi hadde lyst til å vise hvor urettferdig det er at de rikeste får komme først i køen. For å få nordmenn til å kjenne det på kroppen, innførte vi nye køregler på en kafé i Lillestrøm: Kundene som skulle betale mest, fikk komme først. Vi fikk vi komiker og skuespiller Marlene Stavrum til å stå bak kassa og dirigere køen, filmet med skjult kamera, forteller kreatør Martine Hauge.

- Vi nordmenn hater kø, og vi er veldig lite vant med å bli satt helt bakerst. Når det går ut over oss selv, er rettferdighetssansen veldig stor, fortsetter Lina Nordland som sammen med Hauge står bak kreativt konsept og filmidé.

Reklamebyrået vant pitsjeen tidligere i høst, og har etter dette jobbet tett med hjelpeorganisasjonen med å videreutvikle konseptet «Verdens farligste kø».

- Vi ble imponert over The Oslo Company sin evne til å forstå hvordan et komplekst tema skal formidles slik at det skaper oppmerksomhet og engasjement. Den kreative ideen favnet problemstillingen godt, samtidig som den la til rette for en fleksibel arbeidsprosess med flere digitale uttak, sier marketing manager i Unicef Norge, Maria Lønneid.

Hun forteller at de allerede har nådd frem og engasjert mange med kampanjen.

- Sammen med The Oslo Company har vi skapt stor synlighet rundt den urettferdige fordelingen av vaksiner i verden digitalt. Dette er veldig verdifullt, og ekstremt viktig for vårt arbeid for å gi vaksiner til utviklingsland, forteller Lønneid.

I tillegg til skjult kamera-filmen til digitale flater, består kampanjen av filmer og annonser med mål om å skaffe faddere til Unicef og å selge Verdensgaver. Alt til inntekt for vaksiner i landene hvor Unicef jobber.

Kreatører til kampanjen var nevnte Nordland og Hauge, mens Marie Nilsson står for designet. Prosjektleder er Lena Solbakken Johnsen og motion designer er Pawel Bilas. Fotograf er Catharina Caprino. Produksjonsbyrået er Magga og Anders.

Fra Unicef var marketing manager Lønneid involvert, sammen med art director Mira Steinvik Granly, digital markedsfører Stian Mina, ansvarlig for sosiale mdier Mariell Midtbø Bøyum, kommunikasjonsrådgiver Anne-Mali Thyrum, fundraising manager Ola Wiig Hansen, fadderansvarlig Elisabeth Bjønnes og markedsdirektør Marianne Myhrer Kristiansen.

Se filmen her:

Image-text:

Lurer folk:

Skuespiller Marlene Stavrum lurer folk for Unicef i ny kampanje som retter fokus mot den urettferdige covid 19-vaksinekøen i verden. Foto: Skjermbilde

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Over 500.000 husstander får TV 2-kanalene tilbake.
Kampanje 21.01.2022
- Hyper har lagt ut på en veldig spennende reise, sier Ane Lynau.
Kampanje 21.01.2022
- Vi kunne ikke fått en bedre start på 2022, sier Morgenstern-sjef Camilla Kim Kielland.
Kampanje 21.01.2022
- Teige Goodchild har vært en fantastisk, spennende og lærerik reise som nå føltes riktig å avslutte, sier Rebecca Goodchild.
Kampanje 21.01.2022
Brilleland har inngått et sponsorsamarbeid med parafriidrettsutøveren Salum Ageze Kashafali.
Kampanje 21.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt