- Hvorfor er det viktig å beskytte urfolks rettigheter? spør lærer Norunn Margrethe Harvik.
Elevene som sitter sammen i grupper på tre og tre, får noen minutter til å diskutere spørsmålet. Det summer i klasserommet. Elevene virker ivrige og konsentrerte. Svarene som gruppene formulerer, popper opp fortløpende på en storskjerm foran i klasserommet. Tekstene er relativt korte, og det kan minne om en gruppechat på sosiale medier.
«Fordi det er sånn de lever, og vi skal ikke forstyrre dem. De er mennesker som oss. Vi kan ikke ødelegge deres tradisjoner og levestil», står det på en av tekstene som læreren uthever ved å trekke den inn mot midten av skjermen.
Læreren har flere spørsmål, og de små gruppene diskuterer seg fram til nye svar. Enkelte av svarene blir kommentert av læreren. Noen av gruppene blir også invitert til å utdype sine svar i plenum før læreren avslutter timen med å oppsummere dagens læring.
Skriv inn bildetekst her... Skriv inn bildetekst her... ET MODERNE VERKTØY: - Det er dette som er framtida, mener sjuendeklassingen Storm Steinem.
Motiverende
- Hva syns så elevene om å jobbe på denne måten?
Sjuendeklassingen Storm Steinem forteller at klassen bruker Samtavla mye både i samfunnsfagstimene og i norsktimene. Han beskriver verktøyet som en smart greie og syns det er fint at alle kan delta samtidig.
- Jeg føler at dette er veldig 2020. Det er dette som er framtid