AddToAny

Tromsø-drakt har fått internasjonal oppmerksomhet - Omnicom-byrå står bak

Tromsø idrettslag er tidenes første profesjonelle fotballag som skal spille med en drakt som har integrert QR-kode.
TIL, sammen med Amnesty International, skal rette søkelys på sportsvasking og fotball-VM i Qatar med deres nye fotballtrøye. Trøya har fått stor oppmerksomhet allerede og blitt omtalt av blant annet VG og NRK her i Norge, og The Guardian, ABC News og Washington Post i utlandet.

Det er Omincom-byrået Fuse Norge som står bak iden, konseptutviklingen, designet og gjennomføringen av prosjektet.

- I Fuse ønsker vi alltid å skape gjennomslag for våre kunder, og innovative løsninger står ofte sentralt. Det har vært utrolig inspirerende å få jobbe sammen med Tromsø IL og Amnesty på dette prosjektet, og vi er glade for at de så til de grader har omfavnet konseptet vi presenterte for dem, sier Marius Ramdahl, managing director i Fuse Norge.

Skanning av koden tar deg til en side TIL har laget sammen med Amnesty International, som belyser problemene i VM-vertsnasjonen Qatar.

- Å dedikere en drakt til et viktig budskap, godt hjulpet av med teknologi og en landingssideside med oppdatert informasjon om en av klubbens hjertesaker, er slik vi ser det noe av det sterkeste en fotballklubb kan gjøre. Drakten er hellig for klubb og supportere - og her er man villig til å gjøre denne viktige saken en del av drakt og klubbens DNA, fortsetter han.

Spilleklar til søndag

Direktør i Tromsø IL, Øyvind Alapnes forteller at de har arbeidet hardt for å få gjennomført drakt-prosjektet.

- Fra det øyeblikket vi ble presentert denne muligheten har vi satt alle kluter til for å kunne lansere konseptet så snart som mulig. Å få jobbe med et selskap som FUSE og en så spennende idé har vært en berikelse, og vi ser at de har tilført oss som klubb mye. Vi gleder oss til å jobbe videre med FUSE på dette og kommende prosjekter, sier Alapnes.

Drakten er Tromsøs nye tredjedrakt og vil bli brukt allerede til helgen når Tromsø spiller mot Viking i serieavslutningen. Drakten vil også bli benyttet til neste sesong, frem mot VM i Qatar.

- I Amnesty International gjør vi mange samarbeid og prosjekter, men det er sjelden vi får presentert en så gjennomarbeidet og innovativ løsning som det vi fikk av Fuse og Tromsø IL. I tillegg til en god løsning, er samarbeidet med Tromsø IL om denne kampanjen en god match, hvor vi sammen skal holde fokus på sportsvasking og forholdene i Qatar på dagsorden gjennom de kommende årene, sier Frank Conde Tangberg i Amnesty International Norge.

- Mer enn vi våget å tro på

Drakten ble lansert for aller første gang gjennom skann-bare bilder av Tromsø ILs kaptein, Ruben Yttergård Jensen og tidligere migrantarbeider Malcolm Bidali, som tidligere har blitt arrestert i Qatar for å blogge om de kritikkverdige forholdene i landet.

- Det er alltid en glede å se at et prosjekt man har brukt mye tid og ressurser på å utvikle, og hemmeligholde, får den oppmerksomheten og effekten man ønsker, noe som tilsier at vi har skapt en spennende nyvinning og kombinert den med de helt riktige samarbeidspartnere, rundt et viktig budskap, sier Pål Jakobsen, rådgiver i Fuse Norge og legger til:

- At det skulle få så stor internasjonal oppmerksomhet er imidlertid langt mer enn vi våget å tro på forhånd. Nå ser vi frem til seminaret om sportsvasking på Youngs førstkommende onsdag, og så blir det naturligvis ekstra gøy å se drakten i bruk for første gang på søndag, sier han.

Image-text:

Oppsiktsvekkende byrå:

Ruben Yttergård Jensen viste i dag frem TILs nye tredjedrakt. Den har fått stor internasjonal oppmerksomhet. Foto: William Frantzen/Tromsø IL/NTB

QR:

Drakten skal i bruk allerede førstkommende søndag i Tromsøs siste seriekamp mot Viking. Foto: William Frantzen / Tromsø IL / NTB

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Ansetter Kristine Thorsen Eikeland, Michael Werenskiold og Inger Burud.
Kampanje 24.01.2022
Mens «The Voice» slo Ingrid Alexandras bursdagsfeiring.
Kampanje 24.01.2022
Over 170.000 nordmenn løste inn billett til «Spider-Man No Way Home» i helgen.
Kampanje 24.01.2022
Den tredje sesongpremieren av «Rådebank» slår andre sesong.
Kampanje 24.01.2022
Hunden Otto får nye oppgaver etter reklamesuksessen.
Kampanje 24.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt