Eiere av elektriske påhengsmotorer vi har snakket med er entusiaster og storfornøyde. For å sjekke elmotorens egenskaper fikk vi låne tre ulike typer, samt en splitter ny bensinmotor. For prisen av en elmotor, kan du få fire bensinmotorer.
- Prisen på små påhengere er latterlig lav i Norge, lavest i hele Europa. Alle taper penger på salg. Det har gjort det vanskelig å få solgt Torqeedo i Norge, forteller Terje Bakken som både selger bensinmotorer og elektriske motorer.
Vi ville sjekke ut elpåhengere på en 26-fots Marieholm IF på 2,2 tonn, og på en liten jolle, samt en 16-fots robåt. Vi ville se på toppfart, og rekkevidde i marsjfart og under ulike fartsområder.
Vi ville sjekke markedsleder Torqeedo mot kinesiske ePropulsion, som begge er kostbare og avanserte løsninger, og se disse mot en billig bensinmotor og en enda billigere elmotor fra Biltema.
Bensinmotoren briljerer på alle målbare områder; lav pris, lav vekt og høy effekt. Elmotorer har mange fordeler, men koster mye. De er heller ikke like effektive som reklamen sier. Elmotoren vinner på følelser. Men kulhetsfaktoren er enorm, og det blir også miljøsamvittigheten. Den lydløse fremdriften er den største fordelen.
Miljø og energi
I følge Torqeedo slipper en moderne 5 hk påhenger ut like mye forurensing som 93 moderne bensinbiler. Påhengerne har ingen effektiv rensing slik vi har fått på biler, og tallet blir enda verre om vi ser på populære totaktere, som nå er forbudt i salg i EU på grunn av utslipp.
En forbrenningsmotor slipper både ut forurensende partikler som skader lokalt, og CO2 som gir et globalt klimaproblem. En dieselmotor er bra for det globale, men ikke lokale, mens bensinmotoren er det motsatte. Dette er grunnen til at diesel ble frontet som et miljøvennlig alternativ, men skapte lokale problemer i byer som Oslo og Bergen.
En elmotor gir null utslipp lokalt, men også minimalt globalt, så lenge strømmen er produsert klimanøytralt.
Men en elmotor utnytter også energien tilført langt mer effektivt. Det gjør at en elektrisk løsning er bedre for miljøet, selv om strømmen er produsert av kullkraft.
Bedre energiutnyttelse
De to elmotorene i testen med innebygget batteri har en kapasitet på ca 1 kWh, 1/30 del av en normal elbil (30kWh). Det skal gi energi til ca en times drift. Bensinmotoren på 2,3 hk har en tank på én liter. Det gir en gangtid på én time på nesten full fart, det samme som elmotorene. Fordelen med bensinmotoren er at du kan ha en reservekanne om bord. Fordelen med elmotorene er at du slipper å kjøre til en bensinstasjon for å fylle. Batteriet kan du demontere og bære til nærmeste stikkontakt. Du kan til og med lade med solcellepanel, om det er langt til stikkontakten.
Vi gikk i 30 minutter i 3,5 knop med seilbåten. På den tiden drakk Hondaen 0,3 liter bensin, mens elmotoren brukte 240 kWh med strøm. Kostnaden i drivstoff for denne turen er 4,5 kroner for bensin, og 40 øre for strømmen. På full fart ble forskjellen større. Det koster én krone for strøm, og over 15 kroner for bensin for én times gange.
Kraft og funksjon
Vi ville sjekke om elpåhengeren har samme effektivitet som en elbil. Vi ville også se på hvordan det er å betjene en elmotor, og ikke minst hvordan motorene fungerer i praktisk bruk.
Vi ønsket i denne omgang å se på en enkel motor som hjelper oss om vinden forsvinner eller vi ikke vil ro jolla til land, egenskaper som Ole Evinrude også var ute etter da han fant opp påhengsmotoren i 1907.
Vi testet jolla på en liten RIB hvor det vanligvis står en 9,9 hk. På en 26-fots seilbåt på 2,2 tonn for å se om de små motorene klarer tyngre jobber, og på en lettdrevet robåt.
Vi testet tre ulike motorer. Torqeedo er markedsleder og innovatør. Vi testet deres Travel 1003 C med stort batteri. Vi testet også den kinesiske utfordreren ePropulsion som er litt billigere, og med litt bedre spesifikasjoner på papiret. Det er ikke noen tvil om hvor kineserne har sett. Torqeedo har vært forbildet, men de har visst hva de har skapt, og gjort noen forbedringer.
Vi ville også se hva et billig alternativ kan gi. Også Biltema selger elmotorer, men av trolling-typen. Disse er populære for fiskere som vil bevege seg lydløst og sakte over bunn. Men vi ville undersøke om denne motoren kan erstatte årer, og vi ønsket også å se hvilken effektøkning vi fikk ved å bytte ut 12 volt blybatteri med 12 volt litium.
Vi fant ut at ePropulsion er litt mer effektiv enn Torqeedo. Begge yter 1 kW, men den kinesiske motoren gir