Våre Veger
21.05.2020
Utsikter til ekstrapenger som følge av korona-krisen gjør at fylker og kommuner over hele landet nå henter planer frem fra skuffen.
Det snakkes om mange ulike stimuleringspakker for norsk økonomi i kjølvannet av korona-krisen, og fylkene rekker gladelig hånda i været når det blir spørsmål om gryteklare prosjekter å bruke penger på.
- Vi har 4500 kilometer fylkeskommunal veg med nok å ta av, sier divisjonsleder for samferdsel i Troms og Finnmark, Øyvind Strømseth.
- Vi har allerede meldt inn et generelt behov for å ta igjen vedlikeholdsetterslep i forbindelse med korona. Vi har sagt at vi kan ha kapasitet inneværende år med ekstra innsats på drenering, bæreevne, trafikksikkerhet, tunnelvedlikehold, asfalt og generell forsering av prosjekter som allerede er planlagt. En del ting må man utrede nærmere, slik at de kan tas i 2021, sier Strømseth.
Troms og Finnmark har flere eksempler på veger som ikke er dimensjonert for trafikken de bærer, fordi næringsutviklingen har gått raskere enn vegsatsingen.
Strømseth viser til at 89 prosent av vegnettet i Troms og Finnmark har en ÅDT under 1000. Hele 53 prosent har under 300 biler, og bare 1,9 prosent har trafikk over 3000 biler. Samtidig utgjør tungtrafikken mange steder en vesentlig andel, med stor tonnasje av sjømatprodukter på veg til kunder i Europa.
- Dermed blir den nasjonale måten å regne ÅDT på, helt ubrukelig. Det jobbes derfor med en annen måte å formidle nytten av vegutbygginger, sier Strømseth.
Eksportveger
En av utredningene som peker på dette, er de såkalte «eksportvegene» på Senja i Sør-Troms. Uttrykket ble tatt i bruk av daværende fiskeriminister Per Sandberg, som under en befaring i regionen vinteren 2016 snakket om hvor viktig det var å definere sjømatnæringene som logistikknæringer, og peke ut vegstrekninger som er spesielt viktige for landets eksportnæringer.
Helst ville han omklassifise
Gå til mediet- Vi har 4500 kilometer fylkeskommunal veg med nok å ta av, sier divisjonsleder for samferdsel i Troms og Finnmark, Øyvind Strømseth.
- Vi har allerede meldt inn et generelt behov for å ta igjen vedlikeholdsetterslep i forbindelse med korona. Vi har sagt at vi kan ha kapasitet inneværende år med ekstra innsats på drenering, bæreevne, trafikksikkerhet, tunnelvedlikehold, asfalt og generell forsering av prosjekter som allerede er planlagt. En del ting må man utrede nærmere, slik at de kan tas i 2021, sier Strømseth.
Troms og Finnmark har flere eksempler på veger som ikke er dimensjonert for trafikken de bærer, fordi næringsutviklingen har gått raskere enn vegsatsingen.
Strømseth viser til at 89 prosent av vegnettet i Troms og Finnmark har en ÅDT under 1000. Hele 53 prosent har under 300 biler, og bare 1,9 prosent har trafikk over 3000 biler. Samtidig utgjør tungtrafikken mange steder en vesentlig andel, med stor tonnasje av sjømatprodukter på veg til kunder i Europa.
- Dermed blir den nasjonale måten å regne ÅDT på, helt ubrukelig. Det jobbes derfor med en annen måte å formidle nytten av vegutbygginger, sier Strømseth.
Eksportveger
En av utredningene som peker på dette, er de såkalte «eksportvegene» på Senja i Sør-Troms. Uttrykket ble tatt i bruk av daværende fiskeriminister Per Sandberg, som under en befaring i regionen vinteren 2016 snakket om hvor viktig det var å definere sjømatnæringene som logistikknæringer, og peke ut vegstrekninger som er spesielt viktige for landets eksportnæringer.
Helst ville han omklassifise