AddToAny

Tok full kontroll over byrået da Bonnier trakk seg ut - nå sikter de mot 20 millioner i omsetning

- Ikke alle turte å satse på oss i starten, sier Kontent-sjef Stian Johansen.
I november i fjor fikk rundt 60 norske Bonnier-ansatte den nedslående beskjeden om at mediehuset skulle avvikles i Norge. Samtidig tok Bonniers digitale salgssjef Stian Johansen på seg oppgaven å lede byrået Kontent videre som eget selskap uten Bonnier på eiersiden.

Selv om de fikk med seg Bonniers bloggstall og en eksklusiv kontrakt med Bonnier om å videreføre det digitale salget på nettsidene til Costume, Stylista, Tara, Iform, Boligpluss og Bo Bedre, så har det ikke bare vært enkelt, kan byråsjefen fortelle nå.

Byrået fikk en tøff start da de skulle ut og hente nye kunder umiddelbart etter oppløsningen av Bonnier.

- Det var flere kunder og medierådgivere som ikke turte å satse på oss, hvor vi da ikke fikk anledning til å ta del i innsalget for 2019 grunnet alt som skjedde fra 1. november med Bonnier Media, sier Stian Johansen til Kampanje.

Det har også hersket misforståelser rundt det nye byrået, mener han.

- Noen tror at magasinene vi jobber med ligger i Danmark og blir styrt derfra, selv om det blir styrt herfra, og noen tenker at Kontent blir et helt nytt selskap og de vil se hvordan det går med oss først. Men heldigvis har ikke det vært tilbakemeldingen fra majoriteten. Vi jobbet hardt mot slutten av fjoråret og de første månedene i år for å få ut budskapet om at det er vi som eier selskapet nå og at Bonnier er vår kunde.

Sikter mot 20 mill. Nå peker alle pilene oppover ifølge byråsjefen. Kontent solgte for 12 millioner kroner i første halvår. Nå sikter de mot en omsetning på 20 millioner kroner for hele året.

- Det er over vår forventning og budsjettet jeg la til grunn. Jeg så for meg at vi skulle klare oss akkurat i månedene fremover, men vi har fått et ganske bra overskudd etter første halvår.

Han trekker frem lanseringen av Emma Ellingsen som David-Andersen sitt nye ansikt utad, som et av høydepunktene.

- Dette er et resultat av at vi har lykkes med å lage kampanjer som engasjerer, få influencerne inn i mediemiksen hos annonsørene samt produsere video og «native ads» i stort volum, sier Johansen.

- Hvordan har det vært å stå på egne bein?

- Det var skummelt i starten. Det ble mange fortvilede telefoner til regnskapsfører, og læringskurven var bratt. Nå er ting under kontroll, og regnskapsfører er ikke lenger på «speed dial». Responsen fra bransjen har vært over all forventning og vi har det gøy på jobb hver eneste dag.

- Hvor stor andel av omsetningen kommer Bonnier-oppdrag til å stå for?

- Vi omsetter mer på influencere og content, men Bonnier er en viktig kunde som gjør at vi kan tilby annonsørene våre bedre løsninger.

Kontent rommer seks ansatte og en frilanser. I august flyttet de inn i nye lokaler i Vibes Gate 17 på Majorstuen sammen med Costume- og Bo Bedre-redaksjonen.

Image-text:

På egne ben:

Blogg-byrået Kontent sprang ut av Bonnier etter avviklingen i Norge. Byråelder Stian Johansen sier det har vært tøft: - Det var skummelt i starten. Det ble mange fortvilede telefoner til regnskapsfører, og læringskurven var bratt, sier han. Her sammen med Tone Christensen og Cathrine Lunga og foran fra venstre Anette Johansen, Susanne Kjellhov, Stian Johansen selv og Ida Bru.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Dette er en film alle har en mening om. Den står ut og vil bli husket, skriver juryen i sin begrunnelse.
Kampanje 18.01.2020
- Ved å frata norske selskaper muligheten til å kjøpe disse produktene og dataene tar vi konkurransekraft ut av hendene på dem, skriver Stian Rogert Kristiansen i Vizeum.
Kampanje 18.01.2020
- Utformingen av innslaget kan reise noen problemstillinger, sier Medietilsynet.
Kampanje 17.01.2020
Samtidig bruker Dentsu-sjefen anledningen til å stokke om på organisasjonen.
Kampanje 17.01.2020
- Argumentet om at man ikke visste holder nok ikke den dagen myndighetene banker på døren, skriver Bjarte Humborstad i Oslo Technology Consulting.
Kampanje 17.01.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt