AddToAny

Tjora om NTNU-kampanje: «Hårreisende uakademisk, tømt for innhold, platt og dessuten tøysete bruk av våre felles penger»

Tjora om NTNU-kampanje: «Hårreisende uakademisk, tømt for innhold, platt og dessuten tøysete bruk av våre felles penger»
Reklame. NTNUs pågående «challenge»-kampanje til 9 millioner vekker negative reaksjoner hos universitetets egne ansatte. NTNU-ledelsen er overrasket.
Engelskspråklige reklameplakater for NTNU preger bybilder i mange norske byer for tiden, med et budskap om å «utfordre alt». Blant annet har plakaten med budskapet «Challenge democracy» fått plass på Stortinget T-banestasjon i Oslo.

Kampanjen omfatter flere titalls variasjoner av «Challenge»-budskapet, og har ifølge NTNU et budsjett på totalt 9 millioner kroner.

«Pompøst»

Jeg reagerer på at man bruker fryktelig mye penger på å formidle noe som ikke er faglig i det hele tatt. Aksel Tjora Professor og styrerepresentant, NTNU

Flere ansatte ved Norges største universitet reagerer på satsingen. Aksel Tjora, professor og representant for de vitenskapelig ansatte i NTNU-styret, omtaler på Twitter kampanjen som «hårreisende uakademisk, tømt for innhold, platt og dessuten tøysete bruk av våre felles penger».

- Jeg kunne ikke dy meg, sier Tjora om Twitter-meldingen når Khrono ringer.

Han mener det mest beskrivende ordet for kampanjen er «pompøs», og forteller at han markerte motstand mot kampanjen allerede da den ble presentert for universitetsstyret.

- Jeg sa at det er greit å lage informasjonskampanjer, så lenge man går inn for å informere saklig. Dette er meget langt fra saklig språkbruk. Jeg reagerer på at man bruker fryktelig mye penger på å formidle noe som ikke er fagli

Les mer

Flere saker fra Khrono

Hvor lett skal vi gjøre det for KI-generasjonen, spør student. Har vi ikke universiteter for å oppdra individer som kan undersøke, skrive og tenke selv, istedenfor å leke gjetteleken med informasjon fra ChatGPT?
Khrono 28.09.2023
Regjeringen vil ha mindre detaljstyring. Prosessen startet i sommer, og fortsetter nå.
Khrono 28.09.2023
Over en tredel av studentene ved fagskolene har ikke opplevd at representanter fra arbeidslivet har bidratt i utdanninga hittil i studiet, viser Studiebarometeret for fagskolestudenter.
Khrono 28.09.2023
Han framsto som en usedvanlig dyktig søker da han søkte jobb hos Universitet i Bergen. Nå vil universitetet be redelighetsutvalget se på covid-19-artiklene han publiserte mens han var ansatt.
Khrono 28.09.2023
Leder av sykepleieforbundets studentorganisasjon mener universitets- og høgskoleloven i for liten grad ivaretar studenter og deres rettigheter.
Khrono 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt