Arkitektnytt
21.10.2019
Sven Erik Svendsen, arkitekt MNAL 21. oktober 2019 Det må være bransjens felles ansvar å sørge for en mer organisert overgang fra utdanning til yrke, mener Sven Erik Svendsen.
Praksis har praktisk talt blitt borte i den første delen av det som heter arkitekters livslange læring. Studieoppleggene virker mer og mer syntetiske og mindre yrkesretta, og profesjonsferdigheter kommer dermed lett i bakleksa.
Les merTidligere var det ofte bastante krav om praksis før og/eller under utdanningsløpet, og noen av oss har hatt kolleger med solid yrkesbakgrunn som tømrere eller murere før de startet på Kunstakademiet i København. De hadde ved studiestart vesentlig ikke-akademisk kompetanse, men ingen kan påstå at dansk arkitektur på noen som helst måte var tilbakestående for noen tiår siden.
Selv gikk jeg på en skole hvor en i 4. året tok opp studenter som kom fra praksis. Disse hadde tatt første avdeling i en langvarig kombinasjon av assist